Avaruusluotain Psyche Asteroidi Maa

Avaruusluotain Maan ytimeen

Kun Psyche-luotain matkaa avaruudessa, se liikkuu samanaikaisesti Maan uumenissa. Asteroideissa on nimittäin kaikkia niitä rakennusaineita, joista Maa muodostui 4,5 miljardia vuotta sitten. Tähtäimessä on asteroidi, joka muistuttaa erehdyttävästi Maan ydintä.

Shutterstock/Peter Rubin/NASA/JPL-Caltech/ASU

Jules Vernen kirjassa Matka maan keskipisteeseen vähän sekopäinen professori Otto Lidenbrock matkustaa yhdessä vastahakoisen veljenpoikansa Axelin ja oppaansa Hansin kanssa maapallon keskelle Islannissa sijaitsevan tulivuoren kautta. Monien jännittävien seikkailujen jälkeen kolmikko nousee takaisin maanpinnalle italialaistulivuoren purkausaukosta.

Siitä, kun Jules Verne kirjoitti kuuluisan tieteisromaaninsa, on kulunut jo yli 150 vuotta. Matka Maan sisuksiin on kuitenkin yhä yhtä epärealistinen.

On pystytty poraamaan vain 12 kilometrin syvyyteen, ja rautaa ja nikkeliä oleva ydin pysyy aina geologien ulottumattomissa. Siten he eivät pääse suoraan tutkimaan, kuinka nuori Maa sai sydämensä.

Tutkijat ovatkin kääntäneet katseensa avaruuteen. Asteroidit sisältävät nimittäin yhä kaikkia niitä rakennusaineita, joista kiviplaneetat Merkurius, Venus, Maa ja Mars muodostuivat.

Kahden viime vuosikymmenen aikana on lähetetty luotaimia kiertämään kiviasteroideja, jotka vastaavat koostumukseltaan Maan vaippaa. Lisäksi on tutkittu hiiliasteroideja, joista Maan vesi ja elämä ovat todennäköisesti peräisin.

Tähän mennessä ei ole käyty metalliasteroidilla. Nasa aikoo muuttaa tilanteen lähettämällä Psyche-luotaimen 2,4 miljardin kilometrin päässä Maasta sijaitsevalle samannimiselle asteroidille.

Avaruusluotain Psyche matkasuunnitelma
© NASA/JPL-Caltech/ASU/Shutterstock

Matka Psycheen kestää yli kolme vuotta

Psyche-luotaimen määränpää on 2,4 miljardin kilometrin päässä Maasta, Marsin ja Jupiterin välisellä asteroidivyöhykkeellä, sijaitseva Psyche-asteroidi. Mars pukkaa luotaimen maaliin.

Psyche-asteroidi koostuu enimmäkseen metallista. Siksi pidetään mahdollisena, että se on planeetta-alkion ydin, joka paljastui, kun planeetta-alkio törmäsi toiseen pienoisplaneettaan.

Koska professori Lidenbrockista ei voida ottaa esimerkkiä, matka Psycheen on paras vaihtoehto tutkijoille, jotka haluavat päästä perehtymään rautaytimeen lähietäisyydeltä.

Aurinkokunnassa kolaroitiin

Psyche on kookas perunan muotoinen kappale. Metalliasteroidin pituus on 277 kilometriä, ja se on keskimäärin 223 kilometriä leveä. Psychellä on niin paljon painoa, että sen osuus Marsin ja Jupiterin välisen asteroidivyöhykkeen yli miljoonan kappaleen kokonaismassasta on sadasosa.

Asteroidit ovat varhaisen Aurinkokunnan peruja. Jotta voi ymmärtää, kuinka erilaiset asteroidit heijastavat nykyään Maan sisusta, täytyy tehdä aikamatka menneisyyteen eli Aurinkokunnan muodostumisvaiheeseen.

Aurinko syntyi 4,6 miljardia vuotta sitten, kun pöly- ja kaasupilvi luhistui tähdeksi. Pilven jäännökset levisivät kiekoksi, joka kiersi Aurinkoa sen ekvaattoritasossa. Pölyä kasautui ensin pikkukiviksi ja sitten suuremmiksi möhkäleiksi. Vähitellen kasvoi jopa Kuun kokoisia planeetta-alkioita.

12 kilometrin syvyyteen on päästy poraamalla. Maanpinnalta on matkaa ytimeen 2 885 kilometriä.

Planeetta-alkioita lämmitti sisäisen radioaktiivisen hajoamisen lisäksi lähellä Aurinkoa valo, ja ne sulivatkin kokonaan. Siksi raskaat metallit, kuten rauta ja nikkeli, vajosivat kohti keskustaa ja muodostivat nestemäisen rautaytimen, jota ympäröi kevyemmästä kivisulasta muodostuva vaippa.

Ulompana Aurinkokunnassa planeetta-alkiot saattoivat luovuttaa radioaktiivisen hajoamisen tuottamaa lämpöä kylmään avaruuteen. Siksi ne eivät sulaneet. Hiiliasteroidit, jotka juontuvat näistä planeetta-alkioista, sisältävät kaikkein alkuperäisimpiä kiviplaneettojen rakennusaineita melko löyhissä sora- ja kivikasaumissaan.

Alkuvaiheessa planeetta-alkiot törmäilivät jatkuvasti Aurinkokunnan sisäosissa toisiinsa. Suurimmat kappaleet jatkoivat kasvuaan vetämällä puoleensa kolareissa irronneita aineksia.

Neljä sisintä kiviplaneettaa olivat muodostuneet 4,56 miljardia vuotta sitten ja puhdistaneet melko tarkasti ratansa pienistä planeetta-alkioista ja niiden jäännöksistä, asteroideista. Nämä sinkoutuivat joko suoraan Aurinkoon tai Marsin ja Jupiterin väliselle asteroidivyöhykkeelle.

Asteroidivyöhyke

Kun kiviplaneetat olivat muodostuneet, tähteet sinkoutuivat Marsin ja Jupiterin väliselle asteroidivyöhykkeelle. Siellä kiertää Aurinkoa yli miljoona asteroidia.

Asteroidivyöhykkeen etuosassa on paljon kiviasteroideja, jotka ovat peräisin hajonneiden planeetta-alkioiden vaipasta. Ne olivat ensimmäisiä luotaintutkimusten kohteita.

Vuonna 2005 japanilaisluotain Hayabusa asettui kiertämään kiviasteroidi Itokawaa, ja viisi vuotta myöhemmin se toi Maahan mikroskooppisen näytteen. Analyysien mukaan kiviasteroidit koostuvat samoista mineraaleista kuin Maan vaippa kuten oli oletettukin.

Vuonna 2020 Hayabusa 2 -luotain pudotti Australian aavikolle kapselin, joka sisälsi 5,4 grammaa asteroidipölyä. Näyte oli haettu syvemmällä asteroidivyöhykkeellä kiertävästä Ryugu-nimisestä hiiliasteroidista. Ensi vuonna Maahan palaa yhdysvaltalaisluotain OSIRIS-REx mukanaan 400 grammaa toisen hiiliasteroidin, Bennun, pölyä ja soraa.

Avaruusluotain OSIRIS-REx

Maahan vuonna 2023 palaava avaruusluotain OSIRIS-REx on ottanut 400 grammaa pöly- ja soranäytteitä hiiliasteroidi Bennusta.

© NASA’s Goddard Space Flight Center

Ryugulle laskeutuneen Hayabusa 2:n ansiosta tiedetään nyt varmasti, että ne planeetta-alkiot, joiden jäännöksiä hiiliasteroidit ovat, ovat sisältäneet runsaasti vettä. Bennun pinnalla esiintyy myös paljon orgaanisia aineita.

Siksi pidetään todennäköisenä, että Maa sai vettä ja elämän aineksia niistä hiiliasteroideista, jotka törmäsivät siihen.

Maan ydin on liian kaukana

Tutkimalla asteroideja saadaan tietoa aikoinaan Maan kuoren ja vaipan muodostaneista aineista.

Maan rautaytimen vastineita, metalliasteroideja, ei ole kuitenkaan vielä luodattu.

Maan keskipisteeseen on matkaa keskimäärin 6 371 kilometriä, ja ydin alkaa 2 885 kilometrin syvyydessä. Ulkoydin koostuu enimmäkseen nestemäisestä raudasta ja nikkelistä, joiden kiertoliikkeet tuottavat maapalloa suojaavan magneettikentän. Sisäytimessä metalli on kiinteää valtavan paineen vuoksi.

Ydintä on voitu tutkia vain epäsuorasti seismisillä mittauksilla. Koska ydin on tutkijoiden ulottumattomissa, heitä kiinnostaa kovasti päästä analysoimaan tarkemmin kookasta metalliasteroidia, Psycheä.

Asteroidi voi nimittäin olla hajonneen planeetta-alkion rautaydin ja siten arvokas tietolähde, joka valottaa sitä, kuinka Maa ja kolme muuta kiviplaneettaa – Merkurius, Venus ja Mars – saivat rautasydämensä Aurinkokunnan lapsuudessa.

Tapahtumasarja on selitettävissä samalla tavalla kuin planeetta-alkioiden osalta: kiviplaneettojen sisus suli, ja raskaat metallit vajosivat keskustaan. Metalliasteroidista voivat paljastua prosessin yksityiskohdat, joita ei ole mahdollista selvittää Maassa.

Aurinkokunnan synty 3 eri tyyppiä asteroideja

Asteroidit paljastavat Maan rakenteen

Kun Aurinkokuntaan muodostuivat planeetat, siihen jäi kolmenlaisia asteroideja ikään kuin tähteinä, joita voidaan pitää keskeneräisinä planeettoina. Jokainen asteroidityyppi valaisee osaltaan Maan ominaisuuksia.