4 uutista asteroideista

Niillä voi olla tulivuoria, jotka syöksevät sulaa rautaa. Ja juuri nyt yksi niistä levittää pölyä avaruuteen. Tässä neljä uutista Aurinkokunnassa kiertävistä kivikasoista.

1. Asteroidit levittävät pölyä avaruuteen

Nasan avaruusluotain OSIRIS-REx on hämmästyttänyt tutkijoita Bennu-asteroidin kuvilla. Asteroidista leviää avaruuteen isoja pölypilviä.

Ilmiö on havaittu toistuvasti sen jälkeen, kun luotain tuli asteroidin luo joulukuussa 2018. Ilmiölle ei ole löydetty selitystä.

2. Asteroidi kieppuu itsensä palasiksi

© NASA og ESA

Neljän kilometrin levyinen Gault-asteroidi pyörii niin vinhasti, että se hajoaa. Asteroidi kiertää akselinsa ympäri kahdessa tunnissa.

Se on niin kova vauhti, että lohkareen massa ei pysy mukana. Niinpä Gaultista irtoaa koko ajan kiviainesta, josta on jo muodostunut pitkä pyrstö asteroidin perään.

3. Asteroideilla oli rautaa sylkeviä tulivuoria

Rautapitoisilla asteroideilla on ollut tulivuoria, joista on purkautunut sulaa rautaa.

Tuoreen teorian mukaan tulivuoret syntyivät, kun asteroidit aikoinaan jäähtyivät pinnalta mutta niiden sisus oli yhä sula. Teorialle saadaan ehkä vahvistus, kun Psyche-asteroidia päästään tutkimaan lähietäisyydeltä.

4. Asteroidit törmäilevät maahan yhä useammin

Kuuta kiertävä Nasan Lunar Reconnaissance Orbiter -luotain on tuottanut uutta tietoa Kuussa olevista asteroidien törmäyskraattereista. Sen mukaan 290 miljoonan viime vuoden aikana asteroideja on osunut Kuuhun – ja varmasti myös Maahan – 2,6 kertaa niin paljon kuin yhtä pitkänä ajanjaksona sitä ennen.