Astronomit mittasivat ehkä kaikkien aikojen voimakkaimman gammapurkauksen

Poikkeuksellisen suurienergiainen purkaus 2,4 miljardin valovuoden päässä Maasta saattaa olla voimakkain avaruudessa tapahtunut räjähdys, jonka tutkijat ovat mitanneet.

Gammapurkauksessa vapautuu lyhyessä ajassa jopa kymmenen kertaa niin paljon energiaa kuin Auringossa koko sen elinaikana.

Avaruudessa tapahtuvat lyhytaaltoisen sähkömagneettisen säteilyn nopeat purkaukset ovat voimakkaimpia tunnettuja energiapurkauksia.

Nyt astronomit ovat ehkä mitanneet kaikkien aikojen voimakkaimman purkauksen, joka on lähes 18 kertaa niin voimakas kuin aiemmat ennätyspurkaukset.

Purkaus näkyi useita tunteja

Vastikään havaittu gammapurkaus on saanut hieman kankean nimen: GRB 221009A. Sen havaitsivat muun muassa Nasan Neil Gehrels -avaruusteleskoopin (aiemmin Swift-avaruusteleskooppi) laitteet ja Gemini South -teleskoooppi, joka tarkkailee universumia Cerro Pachón vuoristossa Chilessä.

Purkaus sai astronomit suuntaamaan teleskooppinsa kohti signaalia ja mittaamaan sen poikkeuksellista jälkihehkua.

Neil Gehrels -avaruusteleskoopin (Swift-avaruusteleskoopin) gammapurkaushälytin (BAT) havaitsee 15 sekunnin kuluessa gammapurkauksen sijainnin ja lähettää sen edelleen muille teleskoopeille.