Uutta alkuräjähdystä odotellessa

Alkuräjähdys: Maailmankaikkeuden sanotaan saaneen alkunsa alkuräjähdyksestä, mutta miten selitetään teoria, jonka mukaan maailmankaikkeuksia onkin useita?

Osa kosmologeista, jotka tutkivat ja pohtivat maailmankaikkeuden rakennetta, syntyä ja kehitystä, ei pidä ajatuksesta, että maailmankaikkeudessa olisi ainutkertaisia ilmiöitä.

He uskovat, että kaikki ilmiöt, kuten tähtien synty tai planeettojen muodostuminen, toistuvat samanlaisina kaikkialla, kunhan vain tietyt luonnonlakien määräämät olosuhteet ovat olemassa.

Niinpä alkuräjähdyksenkään ei pitäisi olla ainutlaatuinen. Yhtä hyvin se on voinut tapahtua loputtoman monta kertaa, ja jokaisesta niistä on syntynyt oma maailmankaikkeutensa.

Fyysikot: Universumi on vain yksi monista

Yleensä teoriat monista alkuräjähdyksistä on kuitattu sillä, että oman maailmankaikkeutemme ulkopuolisten universumien havaitseminen ei ole mahdollista.

Se ei silti ole estänyt osaa kosmologeista kehittelemästä multiversumiteoriaa eli teoriaa monesta maailmankaikkeudesta.

Ajatus sai alkunsa 1973, kun australialaisfyysikko Brandon Carter esitteli antrooppisen periaatteen.

Se on pohjimmiltaan filosofista pohdintaa siitä, että luonnonlait näyttävät olevan ällistyttävän hyvin elämän syntyä ja kehitystä edistäviä.

Venäläis-yhdysvaltalainen teoreettisen fysiikan professori Andrei Linde on kehittänyt teorian jakautumalla lisääntyvistä universumeista.