Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Teleskop på sydpolen
Maailmankaikkeus - Alkuräjähdys

Alkuräjähdyksen kaiku kajahti

Big Bang: Yhdysvaltalaistutkijat uskovat saaneensa näyttöä 13,8 miljardin vuoden takaisista avaruuden painovoima-aalloista, jotka on ennustettu suhteellisuusteoriassa.

Maailmankaikkeuden tutkimuksessa ohitettiin tärkeä virstanpylväs 17. maaliskuuta 2014. Silloin etelänavalla toimiva BICEP2-laitteisto havaitsi merkkejä gravitaatioaalloista, jotka syntyivät hyvin pian alkuräjähdyksenjälkeen.

Alkuräjähdysteorian todiste

Suhteellisuusteorian luonut fyysikko Albert Einstein ennusti gravitaatioaaltojen olemassaolon lähes sata vuotta sitten, mutta hän piti niiden mittaamista mahdottomana. Tutkijat ovat kuitenkin nyt saaneet ensimmäistä kertaa suoria todisteita siitä, että maailmankaikkeus muodostui juuri sillä tavalla kuin niin sanottu inflaatioteoria sen synnyn selittää. Inflaatiolla tarkoitetaan sekunnin miljardisosan miljardisosan miljardisosan miljardisosan tuhannesosan kestänyttä itse alkuräjähdyksen jälkinäytöstä, jonka aikana maailmankaikkeus laajeni rajusti.

Ennen kuin tutkimustulos voidaan hyväksyä, riippumattoman tutkijaryhmän pitää vahvistaa se. Tässä on paljon pelissä: noin 14 miljardin valovuoden päähän ulottuva tunnettu kaikkeus saattaa nimittäin osoittautua vain osaksi jotain paljon suurempaa.