Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Alkuräjähdys

Alkuräjähdys: Universumin kosminen alku

Alkuräjähdys eli big bang on hyväksytyin teoria siitä, miten maailmankaikkeus syntyi lähes 14 miljardia vuotta sitten. Alkuräjähdysteoria antaa käsityksen siitä, miten nykyään tuntemamme maailmankaikkeus muodostui ja miten se on kehittynyt. Mikä sitten oli alkuräjähdys, ja miten se syntyi? Oliko maailmankaikkeudessa jotain ennen big bangia vai pelkkää tyhjää? Alkuräjähdys on monelle vaikea ymmärtää. Tieteen Kuvalehti auttaa sinua ymmärtämään maailmamme kiehtovaa kosmista alkua.

Mikä on alkuräjähdys?

Alkuräjähdys on teoria siitä, miten maailmankaikkeus syntyi lähes 14 miljardia vuotta sitten äärimmäisen tiiviistä ja kuumasta energian ja aineen kasaumasta. Alkuräjähdyksessä kasauma laajeni käsittämättömällä voimalla ja nopeudella niin, että nykyään tuntemamme tila, aika ja maailmankaikkeus muodostuivat. Galaksit, planeetat ja kaikki maailmankaikkeuden osat syntyivät alkuräjähdyksessä. Alkuräjähdysteoria selittää osaltaan sitä, miten universumi on kehittynyt.

Mitä oli ennen alkuräjähdystä?

Alkuräjähdysteoria ei kerro mitään siitä, mitä oli olemassa, ennen kuin maailmankaikkeus syntyi. Tilan käsite syntyi vasta alkuräjähdyksen myötä, eikä ajan käsitteellä ole mieltä ilman tilaa, jossa aikaa voidaan mitata.

Toisin sanoen ilman fyysisiä muutoksia yhtä ajan hetkeä ei voi erottaa toisesta. Jos siis aika syntyi tilan myötä alkuräjähdyksen seurauksena, voidaan sanoa, että ennen alkuräjähdystä ”ei ollut mitään”.