3D-simulaatiot valottavat planetaaristen sumujen eroja

3D-simulaatioiden avulla tutkijat ovat onnistuneet jäljittelemään planetaaristen sumujen muodostumista. Simulaatiot antavat uutta tietoa säteilyn ja kaksoistähtien vaikutuksesta kaasupilviin.

planetaariset sumut kollaasi

Kollaasi erilaisista planetaarisista tähtisumuista, jotka on kuvattu oikeissa keskinäisissä suuruussuhteissa. Värejä on käsitelty, mutta muodot ovat todellisia.

© NASA / ESA / Judy Schmidt

Olet varmaankin nähnyt kuvia planetaarisista sumuista. Näistä kauniista värikuplista on etenkin Hubble-avaruusteleskooppi vuosikymmenien kuluessa välittänyt lukuisia kuvia Maahan.

Planetaariset sumut ovat saaneet hieman harhaanjohtavan nimensä 1700-luvun havainnoista. Tuon ajan pienissä optisissa teleskoopeissa sumupilvet vaikuttivat valtavilta planeetoilta.

Oikeastaan planetaariset sumut ovat luhistuneiden punaisten jättiläistähtien kaasupilviä eivätkä ne siten liity planeettoihin.

Jokainen sumu on malliltaan ainutlaatuinen, ja tähtitieteilijöitä onkin pitkään askarruttanut niiden tarkka syntytapa.

Nyt Meksikon kansallisen autonomisen yliopiston ydintutkimuslaitoksen espanjalais-meksikolainen astronomiryhmä on laatinut simulaatioita, jotka voivat valaista arvoitusta.

Vertaisarvioitavana olevassa artikkelissaan arXiv-julkaisusalustalla tutkijat kertovat luoneensa planetaarisista sumuista 3D-simulaatioita selvittääkseen, miten ne voivat syntyessään saada niin monia erilaisia muotoja.

Tähden kaasun jäännökset

Kun tähti on käyttänyt loppuun ytimessään olleen vedyn, sen helium fuusioituu ja tähti paisuu punaiseksi jättiläiseksi. Viimeisenkin heliumin loputtua tähdestä tulee valkoinen kääpiö.

Tässä prosessissa tähti on viskannut avaruuteen suuren osan aineestaan kaasuna, joka luo planetaarisen sumun. Sumu loistaa valkoisen kääpiön säteilyn vaikutuksesta.

planetaariset sumut esimerkkejä

Oheiset kuvat planetaarisista sumuista havainnollistavat niiden muotojen erilaisuutta. Kuvat on koottu Hubble-avaruusteleskoopin ja Chandra X-Ray Observatoryn otoksista.