Koska valo ei pääse pakenemaan mustista aukoista, niitä on vaikea tarkkailla.

© NASA

3 järjetöntä totuutta mustista aukoista

Niitä on mahdoton nähdä, mutta ne painavat niin paljon, että ne pystyvät imemään sisäänsä kaiken ympäriltään. Selvennämme tässä sitä, miksi mustat aukot ovat yhä yksi tähtitieteen suurimmista arvoituksista.

tiistai 11. syyskuuta 2018 teksti Rikke Jeppesen

Jättimäinen tähti räjähtää, ja sen ydin luhistuu pieneksi mustaksi läiskäksi. Hämmästyttävät mustat aukot ovat todisteita kuolleista jättiläistähdistä.

1. Niitä voi olla ympärillämme miljoonia

Kalifornian yliopiston tähtitieteilijäryhmä on suorittanut monimutkaisen laskutoimituksen kosmisen ”väestötiheyden” selvittämiseksi.

Tähtitieteilijät tulivat siihen tulokseen, että meidän omassa galaksissamme on roppakaupalla mustia aukkoja, vaikka tähän asti on luultu täysin päinvastaista.

Laskelma merkitsee, että Linnunradassa saattaa olla jopa 100 miljoonaa mustaa aukkoa.

2. Ne painavat käsittämättömän paljon

Musta aukko syntyy, kun niin sanottu punainen jättiläinen, joka on satoja kertoja Aurinkoa suurempi tähti, luhistuu ja räjähtää supernovana.

Läpimitaltaan senttimetrin kokoinen musta aukko voi painaa 3 370 000 000 000 000 000 000 000 kiloa eli puolet Maan massasta.

Näin suuri massa tuottaa niin voimakkaan painovoiman, että aukosta ei pääse poistumaan edes valo.

3. Ne ovat näkymättömiä

Valtavasta massastaan huolimatta mustat aukot ovat hyvin pieniä. Ja koska valo ei pääse niistä pois, mustia aukkoja on erittäin vaikea tarkkailla.

Mustien aukkojen olemassaolo paljastuu vain, kun tarkkaillaan erikoisteleskoopeilla, miten tähdet ja kaasut käyttäytyvät niiden läheisyydessä.

Kun musta aukko ja tähti kiertävät lähellä toisiaan, syntyy erittäin suurienergiaista valoa, joka voidaan rekisteröidä erikoisvälineillä.

Lähde sinäkin tutkimusmatkalle

Jos sormesi syyhyävät päästä tutkimaan maailmankaikkeuden ihmeitä, hanki nyt itsellesi täydellinen aloituspakkaus:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Myöhemmin tänä vuonna voit suunnata kiikarin muun muassa kohti Orionin tähdistöä ja tarkkailla punaista ylijättiläistä Betelgeuzea. Tähti räjähtää pian supernovana, joten kiiruhda katsomaan sitä, ennen kuin se tuhoutuu.