Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tulelta suojaava kalvo torjuu maastopaloja

TAISTELU ILMASTOSTA: Ruiskuttamalla riskialueiden kasvillisuutta palonsuoja-aineella voidaan ehkäistä yli 80 prosenttia maastopaloista.

SHUTTERSTOCK/Anthony C. Yu et al./PNAS

Australiassa, Etelä-Amerikassa ja USA:n länsiosissa on viime vuosina syttynyt entistä enemmän maastopaloja. Esimerkiksi Kaliforniassa tulen vallassa on ollut lähimenneisyydessä noin viisi kertaa niin suuri ala kuin 50 vuotta sitten.

Yhdysvaltalaisen Stanfordin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet palonsuoja-aineen, joka voi estää kasvillisuutta syttymästä tuleen.

Palonsuoja-aine liimautuu ruohikkoon

Maastopalot syttyvät usein kuivassa, matalakasvuisessa ruoho- ja pensasmaastossa. Uusi torjuntakeino antaa kasveille suojaa kuukausia silloin, kun sade ei kastele maata kunnolla.

He kävivät yhdessä paloviranomaisten kanssa läpi 305 000:ta Kalifornian maastopaloa koskevat tiedot.

Kymmenen viime vuoden ajalta oleva aineisto paljasti, että 84 prosenttia maastopaloista oli alkanut sellaisten vilkkaasti liikennöityjen teiden varrelta, jotka kulkevat kuivassa, matalakasvuisessa ruoho- ja pensasmaastossa.

Tästä voitiin päätellä, että maastopaloja voidaan ehkäistä käsittelemällä riskialueet palonsuoja-aineella. Tutkijat kehittivät tätä tarkoitusta varten paksun, sitkeän nesteen, joka muistuttaa hyytelöä.

Kun sitä ruiskutetaan esimerkiksi ruohikkoon, se laskeutuu kasvien päälle tasaisesti ja muodostaa niiden pinnalle kalvon.

Näin paloja ehkäisevä neste toimii

Kun käsitellyt kasvit joutuvat tekemisiin tulen kanssa, kuumuus saa palonsuoja-aineen ainesosat reagoimaan toistensa kanssa.

Reaktioista syntyy eristävä hiilikerros, joka antaa kasveille suojaa sekä kuumuutta että tulta ruokkivaa happea vastaan ja estää näin niitä syttymästä palamaan. Suojavaikutus häviää vasta, kun sataa rankasti.