Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Plastikflasker - genbrug

Kasvipohjaista muovia voidaan pian käyttää yli 100 kertaa

HYVIÄ UUTISIA KRIISIAIKANA: Brittitutkijat ovat kehittäneet menetelmän, jolla kasvipohjaista muovia voidaan käyttää yhä uudelleen. Nyt tutkijat toivovat, että uutta kierrätysmenetelmää voidaan soveltaa myös muihin muovityyppeihin, jotta maailman muovintuotantoa saataisiin hillittyä.

Joka vuosi valmistetaan satoja miljoonia tonneja muovia, ja vaikka muovin kierrätys lisääntyy, ongelmia riittää.

Kierrätetty muovi on nimittäin usein huonompilaatuista kuin uusi muovi. Nykyisin kierrätysmuovi on sulatettava, mikä muuttaa materiaalin ominaisuuksia.

Nyt Bathin ja Birminghamin yliopistojen tutkijat ovat kehitttäneet menetelmän, jolla kasvipohjaista muovia voidaan hajottaa sen alkuperäisiin aineisiin niin, että siitä saadaan aikaan yhtä laadukkaita uusia tuotteita kuin vastavalmistetusta muovista.

Menetelmä perustuu kemialliseen kierrätystekniikkaan matalissa lämpötiloissa. Siinä käytetään ympäristöystävällisiä katalysaattoreita, jotka kiihdyttävät muovin hajoamista.

Testausta myös muovipulloilla

Tähän mennessä tutkijat ovat käyttäneet menetelmää kasvipohjaisiin PLA-muoveihin, jotka usein nykyisin heitetään roskiin niitä juuri kierrättämättä. Koe suoritettiin vasta pienessä mittakaavassa, mutta pian testejä on tarkoitus laajentaa. Lisäksi tutkijat aikovat testata menetelmää PET-muoveihin, joita usein käytetään muovipulloissa.

Tutkijat toivovat, että läpimurto voisi lisätä muovituotteiden kierrätystä, mikä pitkällä aikavälillä säästäisi luonnonvaroja ja vähentäisi kasvihuonepäästöjä.