Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Supertulivuorten purkauksia sattuu luultua useammin

Edellisestä supertulivuoren purkauksesta on ainakin yli 20 000 vuotta, ja seuraukset olivat valtavat. Seuraava superpurkaus voi tapahtua pian, sillä supertulivuorten purkauksia tapahtuu useammin kuin tutkijat ovat uskoneet.

SHUTTERSTOCK

Tulivuoret ovat usein ajateltua isompi geologinen uhka. Jos maapallolla tapahtuisi niin sanotun supertulivuoren purkaus, ilmakehään sinkoutuisi tuhat gigatonnia vulkaanista ainesta ja tuhkaa niin paljon, että se peittäisi mantereita.

Ilmakehään jäävä aine voisi mullistaa ilmaston vuosikymmeniksi.

Väli on lyhyempi kuin on luultu

Bristolin yliopiston tutkijat kävivät läpi geologisia mittaustuloksia käsittävän tietokannan selvittääkseen, kuinka usein supertulivuoren purkauksia on tapahtunut. Niitä on esiintynyt luultua tiheämmin.

”Edellisen, vuonna 2004 tehdyn, arvion mukaan supertulivuorten purkauksia on tapahtunut 45 000–714 000 vuoden välein eli aikaväli on pidempi kuin ihmissivilisaation ikä.

Meidän arviomme osoittavat, että voimakkaiden purkausten välillä on pikemminkin 5 200–48 000 vuotta ja tavallisin väli on todennäköisesti 17 000 vuotta”, toteaa tilastotieteen professori Jonathan Rougier Bristolin yliopistosta.

TARJOUS SINULLE: Näe tulivuoren huipulta, miten Aurinko katoaa

Tänä vuonna harvinainen auringonpimennys koetaan keskellä Chilen upeaa luontoa. Tieteen Kuvalehden lukijamatkalla pääset seuraamaan ilmiötä parhaalta mahdolliselta paikalta – tulivuoren huipulta.

Matkalla, joka huipentuu auringonpimennykseen, pääset muutenkin nauttimaan upeista elämyksistä. Chile tarjoaa parastaan – uskomattomia aterioita, vaellusretkiä luonnonkauniissa ympäristössä ja täynnä tähdenlentoja oleva tähtitaivas.

Haluan varata matkan nyt

Halutessasi pääset myös seuraamaan auringonpimennystä Chilen tunnetuimpien tulivuorien huipulta. Voit valita sammuneen Quetrupillan-tulivuoren tai sen erittäin aktiivisen veljen, Villarrican.

Kiipeätpä sitten kumman tahansa tulivuoren huipulle, seuranasi ovat tietenkin kokeneet oppaat, joten olet turvallisissa käsissä.

Kolme nopeaa matkasta:

• Mihin: Chileen
  • Milloin: 9. joulukuuta – 15. joulukuuta
  • Miksi: Täydellinen auringonpimennys tulivuoren huipulta on elämys, jota et unohda koskaan.

Lähde seikkailulle Tieteen Kuvalehden mukana ja anna itsellesi lahjaksi elämäsi matka.

Pidä kiirettä, sillä paikkoja on vain rajallinen määrä!

Näytä minulle matkatarjous nyt

Meillä on ollut onni matkassa

Geologinen data osoittaa, että edelliset kaksi supertulivuoren­purkausta tapahtuivat 20 000 ja 30 000 vuotta sitten. Laskelmia tehneet tutkijat pitävätkin nykyisiä ihmisiä melko onnekkaina.

Toisaalta tutkijat painottavat myös sitä, että luonto ei ole kovin ennalta arvattava, kun kyse on tulivuorenpurkauksista. Siksi ei voida sanoa, että superpurkauksen olisi jo pitänyt tapahtua.

Samanlaista laskentamallia voidaan tulevaisuudessa käyttää myös maanjäristysten uhan arvioimiseen.

Ydinlataukset voivat herättää supertulivuoren

Kiinan ja Pohjois-Korean rajalla sijaitsee supertulivuori Baekdu. 2 700 metriä korkean tulivuoren valtavat magmakammiot ovat nyt turvassa, mutta Pohjois-Korean ydinkokeet saattavat herättää uinuvan tulivuoren katastrofaalisen seurauksin.

17 000 vuotta on todennäköisin supertuli­vuoren purkausten väli. Silti on kulunut jo 20 000 vuotta siitä, kun sellainen myllersi maapalloa viimeksi.