Sade aiheuttaa tulivuorenpurkauksia

Geologit ovat löytäneet Havaijilla selvän yhteyden rankkasateiden ja tulivuorenpurkausten väliltä. Havainto vihjaa ilmastonmuutoksen voimistavan maapallon tuliperäistä toimintaa.

Maapallon keskilämpötilan nousu uhkaa lisätä sään ääri-ilmiöitä, kuten kuivuuskausia, hirmumyrskyjä ja rankkasateita.

Tuoreessa tutkimuksessa saatiin viitteitä siitä, että ilmastonmuutos käynnistää myös geologisia prosesseja, jotka johtavat tulivuorenpurkauksiin.

Yhdysvaltalaisen Miamin yliopiston tutkijat saivat selville, että Havaijin Kilauea-tulivuoren purkaukset liittyvät harvinaisen voimakkaisiin sateisiin, jotka kastelevat maata niin, että pohjaveden taso nousee.

Valtava purkaus johti tutkijat jäljille

Silloin paine vuoren magmasäiliössä kasvaa ja purkaus alkaa.

Mekanismin jäljille päästiin, kun etsittiin syytä Kilauean huhtikuussa 2018 alkaneeseen, kuukausia kestäneeseen purkaukseen.

Tuoreen tutkimuksen mukaan rankkasade voi saada Havaijin Kilauea-tulivuoren purkautumaan. Kun pohjaveden taso nousee, paine magmasäiliössä kasvaa. Mekanismi aiheutti vuonna 2018 purkauksen, joka kesti monta kuukautta.

Runsas sade nostaa pohjaveden pintaa

Havaijin sadekausi kestää marraskuusta maaliskuuhun. Joinakin vuosina sademäärä on poikkeuksellisen suuri, ja silloin pohjaveden pinta nousee tavallista ylemmäs.

Paine poksauttaa korkin auki

Nouseva pohjavesi suurentaa magmasäiliön painetta. Siksi laava puristuu maanalaisiin kanaviin. Kun niitä tulppaava kovettunut laava rikkoutuu, purkaus alkaa.

Säätietojen analyysi paljasti, että Havaijilla oli satanut saman vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana poikkeuksellisen runsaasti: sademäärä oli 2 250 millimetriä, kun normaalisti se on 900 millimetriä.

Tutkijat totesivat magmasäiliön paineen kasvaneen sateiden seurauksena suurimmilleen puoleen vuosisataan.

Ilmastonmuutokset lisäävät purkauksia

Lisäksi veden havaittiin rikkoneen tulivuoren kovettunutta laavaa, joka yleensä tulppaa purkausaukon ja estää kuumaa sulaa kiviainesta nousemasta pinnalle.

Selvittääkseen rankkasateiden osuuden Kilauean purkautumisrytmin määräytymisessä tutkijat kävivät läpi paikallishistoriaa vuoteen 1790 asti.

Kävi ilmi, että 60 prosenttia purkauksista 230 vuoden aikana oli ajoittunut sadekauteen.

Muun muassa toukokuussa 1924 sattunut erittäin voimakas purkaus vaikuttaa johtuneen harvinaisen sateisesta alkuvuodesta Havaijilla.

Uuden tiedon valossa näyttää siltä, että tulivuorenpurkaukset yleistyvät tulevaisuudessa ilmastonmuutoksen vuoksi. Joka tapauksessa sadanta otetaan vastedes huomioon niiden riskitekijänä.