Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ganggung
Luonto - Tulivuoret

Näin purkauksia ennakoidaan

Vulkanologit yrittävät saada tietoa tulevista tulivuorenpurkauksista.

Tiedon maailma -kirjasarjasta: Vulkanologit ovat geologeja, jotka ovat erikoistuneet tutkimaan vulkaanista toimintaa. Heidän tehtävänään on ennakoida tulevat tulivuorenpurkaukset esimerkiksi mittaamalla tulivuoren lähellä sattuneita pieniä maanjäristyksiä.

Useimmat tulivuoret sijaitsevat kuitenkin alueilla, joilla maa järisee usein, ja siksi tehtävä on vaikea, sillä kaikki järistykset eivät johda tulivuorenpurkaukseen. On kuitenkin havaittu, että purkausta edeltävät liikkeet magmapesäkkeessä noudattavat tiettyä rytmiä. Vaaraa enteilevät esimerkiksi tietyin välein toistuvat tai tietyn vahvuiset järistykset.

Tulivuoren laavakupoliin asennetaan myös kameroita, ja purkauskanavassa esiintyviä paineen muutoksia pyritään seuraamaan. Eri puolille tulivuorta asennetaan myös antureita, jotka mittaavat vulkaanisten kaasujen pitoisuuden ilmassa.