Colli Albanin jättitulivuori
Luonto - Tulivuoret

Jättitulivuori uhkaa Roomaa

Roomalaiset ovat tuhansia vuosia uskoneet, että noin 30 kilometrin päässä sijaitseva jättitulivuori Colli Albani on sammunut. Sitä se ei todellakaan ole.

Colli Albani -tulivuorenalueen idyllinen kraatterijärvi ja hedelmälliset maat sijaitsevat vain 30 kilometrin päässä vauraiden roomalaisperheiden asuinalueista. Lähellä sykkivää suurkaupunkia sijaitseva tulivuori ei olekaan niin sammunut kuin tutkijat ja roomalaiset ovat uskoneet.

Tulivuori onkin itse asiassa melko aktiivinen, arvelevat hiljattain raporttinsa julkaisseet geofyysikot. Raportin kaksi mahdollista päätelmää perustuvat geologisiin havaintoihin: Joko seuraavaan todennäköiseen purkaukseen kuluu vielä 2 000 vuotta...

Tai sitten jättipurkaus on 5 000 vuotta myöhässä.

Raportti on luettavissa:TÄÄLLÄ

Uusi Pompeji

Varmaa on kuitenkin se, että purkauksella olisi katastrofaaliset seuraukset Italian pääkaupungille, joka todennäköisesti hautautuisi tuhkaan yhtä täydellisesti kuin 240 kilometriä etelämpänä sijaitseva Pompeiji 2 000 vuotta sitten.

Raportin laatineet geofyysikot uskovat kahdesta mahdollisesta vaihtoehdosta enemmän siihen vaihtoehtoon, että suuri purkaus tapahtuu tuhannen vuoden kuluessa.

>>Lähde tutkimusmatkalle vulkaanisille Galápagossaarille, saat elämäsi matkan.

Tulivuori vetää henkeä

Tutkijoiden päätelmä perustuu eri tekijöihin, joista tärkeimpiä on se, että alueella maa nousee 2 milliä vuodessa. Toisin sanoen viimeksi kuluneiden 200 000 vuoden aikana maa on noussut 50 metriä.

Maan nousu puolestaan on merkki siitä, että maan sisällä muodostuu uutta magmaa.

Lisäksi monet 1990-luvulla tapahtuneet yllättävät ja voimakkaat maanjäristykset viittaavat siihen, että Colli Albani on kaikkea muuta kuin sammunut.