Vaarallinen tulivuori uhkaa puolta miljoonaa ihmistä

Filippiineillä Taalin tulivuoresta alkoi aikaisin viime maanantaina purkautua laavaa, ja viranomaiset varoittavat, että ”vaarallinen purkaus voi tapahtua tuntien tai päivien kuluessa”. Pahimmassa tapauksessa vaarassa on puoli miljoonaa ihmistä.

"Taalilla on menossa rauhaton vaihe, jonka seurauksena havaittiin magmapurkaus kello 02.49–04.28. Siihen liittyi lieviä laavapurkauksia, ukkosta ja salamointia.”

Näin kerrottiin Filippiinien vulkanologisen ja seismologisen instituutin, Phivolcsin, tiedotteessa maan toiseksi aktiivisimmasta tulivuoresta, joka alkoi purkautua aikaisin maanantaina.

Viranomaiset varoittivat, että ”vaarallinen purkaus” voi tapahtua tuntien tai päivien kuluessa.

Taalin tulivuori sijaitsee vain 70 kilometrin päässä Filippiinien pääkaupungista Manilasta. Se alkoi jo sunnuntaina pölläytellä mustia savupilviä. Tuolloin evakuoitiin 8 000 ihmistä.

Viranomaiset pelkäävät, että laavapurkaus voi uhata puolta miljoonaa ihmistä. Ja Phivolcs-instituutista korostetaan, että silloin evakuoitavien määrä kaksinkertaistuu.

Tulivuori tulivuoressa

• Aktiivinen tulivuori sijaitsee 230 kilometriä pitkän Taaljärven keskellä. Järvi on syntynyt muinaisessa tulivuorenpurkauksessa.
  • Monin paikoin Taalin alueella on havaittu senttimetrien paksuinen tuhkakerros.
  • Taal on erikoinen tulivuori, sillä siinä ei kerrostulivuoren tavoin ole yhtä purkausaukkoa huipulla, vaan siinä on monta purkausaukkoa.
  • Phivolcsin johtaja kutsuu Taalia ”tulivuoreksi tulivuoressa” ja korostaa, että se on ”hyvin vaarallinen”.
  • Filippiineillä edellinen suuri tulivuorenpurkaus tapahtui vuonna 1991, kun Pinatubon tulivuori Manilan pohjoispuolella purkautui. Se oli viime vuosisadan toiseksi suurin purkaus, ja siinä kuoli ainakin 800 ihmistä.

Lähde: Phivolcs, New York Times.

OCHA eli YK:n humanitaaristen asioiden koordinointitoimisto (United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs) on ilmoittanut, että vaaravyöhykkeellä asuu noin 459 000 ihmistä.

Vaaravyöhyke on säteeltään 14 kilometrin laajuinen ympyrä, jonka keskuksessa Taal sijaitsee.

Jos vyöhykkeen sädettä pidennetään 17 kilometriin, vaarassa on peräti 930 000 ihmistä. Ja juuri tämä määrä ihmisiä pitää Phivolcsin mukaan evakuoida.

Viranomaisilla on syynsä huoleen. Tulivuorten vaarallisimmat aseet – tuhka ja rikki – voivat nimittäin aiheuttaa merkittäviä vahinkoja ilmastolle, luonnolle ja rakennetulle asuinympäristölle valtavan laajalla alueella.

Kerromme ohessa, mitä Taalin kaltaisen tulivuoren purkautuessa tapahtuu ja mitä seurauksia sillä voi olla.

Vulkaanisen tuhkan synty selittyy kaasukuplista, joita vapautuu purkauskanavassa nousevassa magmassa, kun paine laskee.

©

Magmaan syntyy pieniä kuplia. Sitä mukaa kuin paine vähenee ja kaasua vapautuu enemmän, kuplat kasvavat ja yleistyvät.

©

Lähellä maanpintaa kuplia on jo suurin osa magman tilavuudesta. Osa magmasta on kaasumaista ja osa nestemäistä.

©

Kuplat alkavat keräytyä. Vähitellen magma muuttuu kuplivasta nesteestä kaasuksi, jonka seassa on nestettä pisaroina.

©

Kun magma nousee kraatterin suusta, sen lämpötila laskee äkillisesti. Viileneminen jähmettää magmapisarat tuhkahiukkasiksi.