© Jim Peaco // Wikimedia Commons
Luonto - Tulivuoret

3 tosiasiaa supertulivuorista

Ne ovat hiirenhiljaa maanpinnan alla, kunnes ne tuomiopäivää muistuttavassa purkauksessa yhtäkkiä räjähtävät ja sinkoavat laavaa, kiveä ja myrkyllisiä kaasuja satojen kilometrien päähän. Lue, miksi tutkijat tarkkailevat tiiviisti esimerkiksi Yellowstonen supertulivuorta.

1. Purkaus voi tulla pian

Yellowstonen seuraava superpurkaus voi tapahtua paljon aiemmin kuin olemme uskoneet.

Tämän paljastivat tutkijat äskettäisessä tulivuorikonferenssissa. He ovat analysoineet kiteitä Yellowstonen kivettyneistä tuhkaesiintymistä.

Kiteet ovat 631 000 vuotta sitten tapahtuneen viimeisimmän superpurkauksen jälkeen nousseet maanalaisesta magmakammiosta pintaan ja keränneet itseensä tietoa muun muassa paineesta ja lämpötilasta.

Kiteiden koostumus paljastaa siksi, miten kauan kestää ensimmäisistä merkeistä siihen, että jopa 1 000 kuutiokilometriä kiveä ja tuhkaa syöksyy ylös Yellowstonesta.

Aiemmin oletettiin, että ensimmäiset merkit purkauksesta nähtäisiin jo tuhansia vuosia etukäteen. Kiteiden koostumus viittaa kuitenkin paljon lyhyempään varoitusaikaan. Pikemminkin vain vuosikymmeniin, toteavat vulkanologit The New York Times -lehdelle.

2. Supertulivuoret ovat kraattereita