Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskus ECMWF, joka on erikoistunut koko maailman säämalleihin, on jo nyt rekisteröinyt 65 prosentin laskun havainnoissa Euroopassa. Koko maailmassa havaintojen määrä on laskenut 42 prosenttia. Lasku näkyy ECMWF:n mukaan sääennusteiden laatimisessa.
Sääennuste syntyy valtavista tietopaketeista
Sääennuste pohjautuu suureen määrään havaintoja, jotka syötetään sääennustemalliin. Lisäksi tarvitaan tiedot sään alkutilanteesta.
Ohjelma, joka sisältää ilmakehän tilaa kuvaavia fysiikan yhtälöitä ja käsittää säätiedot, tuuliolot, lämpötilat ja sademäärät monen vuoden ajalta, laatii ennusteen tulevasta säästä.
Maalla ja merellä olevat tutkat ja lämpömittarit tekevät mittauksia, satelliitit puolestaan tuottavat tietoa pintalämpötiloista ja pilvimuodostelmista ja antavat käsityksen koko maailman säästä.
Seuraavaksi tärkein seikka sääennusteille ovat lentokoneiden mittaukset, sillä tuuli- ja sääolot lentokorkeudessa eli 10–12 kilometrissä kertovat sääoloista huomattavasti yksityiskohtaisemmin kuin satelliittien välittämät tiedot. Samalla havaintoja voidaan verrata maassa ennen nousua vallinneisiin oloihin.
Lentokoneiden mittaustulokset kertovat meteorologeille muun muassa polaarivirtausten eli 7–12 kilometrin korkeudessa puhaltavien tuulien käyttäytymisestä. Nämä virtaukset määräävät myrskyjen suunnan, voimakkuuden ja sijainnin pohjoisella pallonpuoliskolla.
Näin tilanne näkyy sääennusteissa
Ilman lentokoneista saatavia tietoja meteorologien laatimien ennusteiden tarkkuus kärsii erityisesti yhden vuorokauden ennusteissa.
Täysin ilman lentokoneista saatuja tietoja laadituissa ennusteissa lämpötila- ja tuuliennusteet poikkeavat ECMWF:n testin mukaan lentokorkeudessa 15 prosenttia todellisista. Maassa ero on vain kolme prosenttia. Jos lentokielto jatkuu, ilmastotutkijat arvelevat, että sillä on vaikutusta sääennusteisiin myös matalammissa korkeuksissa.
Osa lentokoneiden tekemistä havainnoista voidaan korvata kaasupallon mukana ilmaan nousevilla radioluotaimilla. Äskettäin myös satelliitit ovat alkaneet tehdä havaintoja tuulioloista, joten puuttuvia lentokoneista saatavia tietoja voidaan osaksi korvata niillä.