Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hutilointi aiheutti historian pahimman öljykatastrofin

Kuusi vuotta sitten Meksikonlahdella roihusi 70 metriä korkea liekkisuihku. Kaasu- ja öljypurkauksesta alkunsa saanut onnettomuus vei 11 ihmisen hengen ja aiheutti maailmanhistorian suurimman öljyvuodon.

US Coast Guard

Vähän ennen kymmentä illalla huhtikuun 20. päivänä 2010 Mike Williamsin iltavuoro muuttui kertaheitolla hengenvaaralliseksi.

Deepwater Horizonin johtava sähköteknikko havahtui ensin dieselmoottorien suhinaan ja vinkunaan, ja sitten konehuoneen tietokone alkoi piipittää varoitusääntä.

Williams nousi tuolistaan ja oli lähtemässä katsomaan, mistä oli kysymys, mutta ei ehtinyt askelta kauemmas työpöydästään, kun paineaalto rikkoi tietokoneen näytön siruiksi. Samalla valot sammuivat.

Löydettyään pilkkopimeässä konehuoneen ovelle Williams ehti juuri tarttua ovenkahvaan, kun koko porauslauttaa vavisutti räjähdys, joka oli niin raju, että se repi oven saranoiltaan ja paiskasi sen päin Williamsia.

Hän lensi ensin iskun voimasta päin seinää ja putosi sitten lattialle. Ovi kaatui hänen päälleen. Haukkoessaan henkeä verissä päin painavan teräsoven alla Williams oli varma, että hän kuolisi.

Porauslautta oli kuin pieni kaupunki

450 miljoonaa euroa maksanut Deepwater Horizon oli kuin pienoiskaupunki keskellä merta. Se ulottui 115 metrin korkeuteen aaltojen yläpuolelle, ja siellä oli jopa elokuvateatteri ja keilahalli öljynporauslautan 126 hengen miehistön vapaa-ajan viihdykkeenä.

Porauslautta oli ollut Meksikonlahdella Macondon öljykentällä saman vuoden helmikuun 5. päivästä alkaen. Juuri ennen onnettomuutta oli saatu päätökseen öljynporauksen alkuvalmistelut.

© Shutterstock

Katastrofin taustat

Ketkä? Deepwater Horizonilla oli 126 työntekijää. Sen omisti Transocean-yritys, mutta lautan oli vuokrannut öljy-yhtiö British Petroleum.
Mitä? Porauslautta räjähti 20. huhtikuuta 2010. Lautta tuhoutui, ja porausreiästä levisi mereen maailman suurin öljyvuoto.
Missä? Deepwater Horizon oli noin 80 kilometrin päässä USA:n rannikosta Meksikonlahdella.

Seuraava räjähdys

Pinnistämällä voimansa äärimmilleen Williams sai kohotettua päällään lojuvaa teräsovea sen verran, että hän pääsi vapaaksi sen alta.

Hän ei pystynyt nousemaan jaloilleen, vaan yritti päästä ryömimällä ovelle, kun uusi räjähdys ravisti porauslauttaa. Tällä kertaa paineaalto oli niin voimakas, että Williams paiskautui kymmenen metriä taaksepäin ja iski päänsä seinään.

Isku teki Williamsin otsaan syvän haavan, josta virtasi verta niin vuolaasti hänen silmiinsä, että hän ei pystynyt näkemään omaa kättään. Hän yritti päästä jaloilleen, mutta ponnistelua vaikeutti ilma, joka oli sakeana savusta ja kirveli kurkussa niin, että hengittäminen oli melkein mahdotonta.

”Minun on pakko päästä ulos”, Williams ajatteli ennen kuin lähti ryömimään kohti kantta. ”Voi olla, että kuolen siellä, mutta minun on pakko päästä ulos.”

Deepwater Horizon porasi syvälle

Deepwater Horizon eli ”syvän veden horisontti” oli nimensä mukaisesti rakennettu poraamaan syvällä sijaitsevia öljyesiintymiä.

Vuonna 2009 se puhkaisi reiän tuolloin maailman syvimmällä olleeseen öljylähteeseen: porausreikä ulottui 10 685 metrin syvyyteen.

Vielä vuonna 2010 kokemukset syvällä sijaitsevien öljylähteiden poraamisesta oli vähäiset. Merenpohjan öljyesiintymiä oli etsitty enimmäkseen matalista vesistä, mutta vanhojen esiintymien ehtyessä myös syvemmällä olevat lähteet alkoivat kiinnostaa.

Katastrofin sattuessa Deepwater Horizonin porausputki kulki ensin 1 600 metriä merenpohjaan ja siitä vielä 4 000 metriä itse öljyesiintymään.

Meksikonlahdelle levitettiin valtava määrä kelluvia öljypuomeja estämään öljylautan leviämistä.

© US Coast Guard

Porauslautta oli mennyttä

Kun Mike Willaims lopulta onnistui pääsemään lautan kannelle, hän ymmärsi saman tien, että Deepwater Horizon oli menetetty.

Liekit roihusivat joka puolella lauttaa, kaikki pinnat olivat tahmean öljyn ja porausreiästä nousseen liejun peitossa. Siellä täällä kannella lojui loukkaantuneita miehistön jäseniä.

Williams näki kollegojensa juoksevan henkensä edestä pois liekkien tieltä, ja alhaalla vedessä toiset pyrkivät turvaan pelastusveneellä.

Williams harkitsi hetken ottavansa pelastuslautan mutta päätti sitten mennä komentosillalle kertomaan, missä tilassa lautta oli.

70 metriä korkea liekkisuihku

Deepwater Horizonin kohtaloksi koitui hallitsematon öljy- ja kaasupurkaus. Merenpohjasta nousi valtava kaasun, öljyn ja liejun muodostama kupla, joka syöksyi porausputkea pitkin lautalle ja synnytti 70 metriä korkean suihkun.

Ilmastointilaitteet imivät kaasun konehuoneisiin, missä kipinät sytyttivät sen liekkeihin. Tuloksena oli voimakkaita kaasuräjähdyksiä ja tulipaloja, joita syvältä nouseva kaasu- ja öljyvirta ruokki.

Vuotava sementti laukaisi tuhon

Maailmanhistorian suurin öljyvuoto olisi voitu estää. Kun tutkijat ovat käyneet läpi onnettomuuteen johtaneet vaiheet yksityiskohtia myöten, on esiin tullut joukko laiminlyöntejä. Öljy-yhtiö British Petroleum halusi säästää rahaa ja jätti tekemättä monia tarkistuksia ja turvallisuustoimenpiteitä. Tutkijoiden mukaan pahimpia yksittäisiä laiminlyöntejä oli porausreiän sementtivuorauksen puutteellinen tarkistus. Sementin piti toimia reiän seinämien
tiivisteenä, mutta se päästi öljyn ja kaasun lävitseen. Lisäksi vikojen ja virheratkaisujen vuoksi mekanismit, joiden olisi pitänyt estää öljyä ja kaasua nousemasta porausreiässä, pettivät.

Hätäsulkumekanismi petti

Kun Mike Williams pääsi komentosillalle, kapteeni Curt Kuchta oli jo antanut määräyksen evakuoida lautta. Suurin osa niistä, jotka vain kykenivät, oli jo mennyt pelastusveneisiin.

Muutama lautan miehistön jäsen oli vielä komentosillalla kapteenin kanssa.

Muun miehistön pelastautuessa komentosillalle jääneet yrittivät vielä saada tilanteen hallintaan. He yrittivät kerta kerran jälkeen sulkea porausputkea, mutta mitkään hätäsulkujärjestelmät eivät toimineet.

Myös turvamekanismi, jonka olisi pitänyt irrottaa lautta porausputkesta, jotta se olisi voinut siirtyä pois liekehtivästä öljysuihkusta, oli epäkunnossa.

Mereen valunut öljy vahingoitti tuhansia eläimiä. Pahiten öljysaasteesta kärsivät linnut, merikilpikonnat ja delfiinit.

© Win McNamee/Getty Images

Pian kävi selväksi, että tuhoa ei voitu estää. Navigaattori Andrea Fleytas teki johtopäätöksen omin päin ja lähetti hätäsanoman.

”Mayday, mayday. Tämä on Deepwater Horizon. Aluksella on hallitsematon tulipalo.”

Navigaattori ei liioitellut. Tulipaloa oli mahdotonta sammuttaa. Deepwater Horizonin porausputkesta purkautuva liekkisuihku oli kasvanut 90-metriseksi, ja se näkyi yli 60 kilometrin päähän.

Turvajärjestelmätkään eivät toimineet

Porauslautoissa on hallitsemattomien öljy- ja kaasupurkauksien varalle hätäsulkumekanismi. Se koostuu sarjasta sulkuventtiilejä, jotka on asennettu porausputkeen merenpohjaan. Deepwater Horizonissa hätäsulkumekanismi oli 13 metriä korkea torni, joka painoi suunnilleen 300 tonnia.

Hätäsulkumekanismin tehtävänä on estää öljyn ja kaasun purkautuminen tukkimalla porausreikä, jos purkauspaine kasvaa liian suureksi. Deepwater Horizonissa mekanismi ei toiminut ja kaasu- ja öljy pääsivät purkautumaan esteettä putkea pitkin pinnalle.

Öljy levisi hälyyttävää vauhtia

Meksikonlahteen pulppusi seitsemän miljoonaa tonnia öljyä päivässä, ja öljyinen alue kasvoi nopeaa vauhtia.

Kaksi jäi viimeisestä pelastusveneestä

Sinä aikana, kun Mike Williams oli komentosillalla, kaikki lautan pelastusveneet oli laskettu veteen. Palavalla lautalla oli yhä kymmenkunta ihmistä – ja yksi kumivene, joka piti laskea vinssillä veteen.

Samalla kun liekit leimahtelivat siellä täällä kannella, Williams heilautti muutaman muun miehistön jäsenen kanssa kumiveneen laidan yli ja alkoi täyttää sitä ilmalla.

Kuumuus oli niin kova, että he pelkäsivät pelastusveneen sulavan tai heidän itsensä palavan hengiltä.

Muutaman ikuisuudelta tuntuneen minuutin päästä kumivene oli pullistunut käyttövalmiiksi. Williams ja kapteeni nostivat ensin veneeseen paareilla maanneen loukkaantuneen, ja sitten loput siirtyivät veneeseen yksi kerrallaan.

Kun jäljellä olivat enää Williams ja kapteeni, vinssi alkoi itsestään laskea venettä veteen. Williams ja kapteeni saattoivat vain katsoa avuttomina, kun viimeinen pelastusvene katosi heidän ulottumattomiinsa.

”Joko palamme hengiltä tähän tai sitten meidän on hypättävä”, Williams totesi.

Sekunnin harkittuaan he hyppäsivät laidan yli ja pudottautuivat 28 metrin päässä odottaviin aaltoihin.

© Breck P. Kent/Shutterstock

Kolmen kuukauden kamppailu

BP:n insinöörit yrittivät kehittää menetelmän toisensa jälkeen öljyvuodon pysäyttämiseksi. Vuodon hillitseminen onnistui vasta yli kolme kuukautta onnettomuuden jälkeen. Sitä ennen kaikki yritykset päättyivät fiaskoon.

  • 25.4.2010: Sukellusrobotti yritti sulkea putken

    Porausputkessa olevaa hätäsulkumekanismia yritettiin sulkea kuuden kauko-ohjatun sukellusrobotin avulla. Mekanismi oli porausputkessa valmiina hätätilanteita varten, mutta sitä ei saatu toimimaan.

  • 30.4.2010: Öljy yritettiin hajottaa kemikaaleilla

    Vuotokohtaan pumpattiin satojatuhansia litroja kemikaaleja. Niiden piti pilkkoa öljy niin, että bakteerit voisivat hajottaa sen. Kemikaaleista oli ympäristölle enemmän haittaa kuin hyötyä.

  • 7.5.2010: Vuotokohdan päälle laskettiin tulppa

    Vuotavan öljyputken päälle onnistuttiin laskemaan kellomainen tulppa, josta öljy piti johtaa letkulla pintaan. Pohjan kylmyydessa öljyyn muodostui jääkiteitä, jotka tukkivat letkun suun.

  • 16.5.2010: Öljyä imettiin tankkeriin

    Öljyntorjujat onnistuivat viemään imuletkun suoraan öljylähteeseen. Sillä saatiinkin imettyä osa öljystä pinnalle säiliölaivaan, mutta menetelmä oli tehoton: sillä saatiin kerättyä vain murto-osa öljystä.

  • 26.5.2010: Avuksi golfpallot ja autonrenkaat

    Porausreikään pumpattiin paksua liejua, johon oli sekoitettu golfpalloja ja autonrenkaan kappaleita. Tavoitteena oli saada öljy pysymään maaperässä. Yritys epäonnistui, koska purkautuvan öljyn ja kaasun paine oli liian suuri.

Kun Williams nousi pintaan hyppynsä jälkeen, hän oli kaikkialta öljytahman peitossa. Joka paikkaan sattui, ja hänestä tuntui kuin kaikki luut olisivat murtuneet hänen törmätessään veteen.

Meren pinnalla oli paksu öljykerros, joka oli monin paikoin tulessa. Williams ui kaikin voimin poispäin lautasta hyvin tietoisena siitä, että tuli voi milloin tahansa saada hänet kiinni.

Juuri kun hänen voimansa olivat hiipumassa, Williams kuuli äänen jostain aivan läheltä ja huomasi, että joku ojensi hänelle kätensä. Hän tarttui käteen, ja hänet kiskottiin ylös vedestä.

Williams pääsi huoltoalus Damon B. Bankstoniin, joka oli ollut kiinnitettynä porauslauttaan onnettomuuden sattuessa.

Liejupumppu tukki vuodon

1 / 4
1234
  1. elokuuta insinöörien onnistui lopulta saada historian pahin öljyvuoto hallintaan. Vuotokohdan päälle saatiin asetettua valtava metallinen kupu, joka jarrutti öljypurkausta. Kuvun suojassa porausreikään pumpattiin liejua tukkeeksi. Liejun pumppaaminen jatkui kahdeksan tuntia, ja vähitellen vuoto tyrehtyi ja liejun massa painoi öljyn takaisin maaperän öljylähteeseen. Sen jälkeen samaa reittiä pumpattiin porausreikään sementtiä tukkimaan vuotokohta lopullisesti.

Lautta upposi ja öljy suihkusi mereen

Deepwater Horizonin 126:sta miehistön jäsenestä 11 kuoli onnettomuudessa todennäköisesti kaasuräjähdyksien seurauksena.

Loput saatiin turvaan helikoptereilla tai pelastusaluksilla, jotka kiirehtivät paikalle Andrea Fleytasin lähettämän hätäsanoman kuultuaan.

Deepwater Horizon paloi ilmiliekeissä 36 tuntia. Sen jälkeen siitä oli jäljellä kasa mustunutta metallia. Lautan jäännökset romahtivat kasaan ja upposivat pohjaan 400 metrin päähän porausreiästä.

Lautan upotessa sen porausputki katkesi, ja putken suusta syöksyi öljyä mereen. Siitä alkoi katastrofin toinen vaihe, jossa uhrina oli Meksikonlahden luonto.

Tämä artikkeli perustuu eri tutkimusraportteihin, uutis­materiaaliin, lehtijuttuihin, lehdistötiedotteisiin ja Courtney Farrellin kirjaan ”The Gulf of Mexico Oil Spill”.

Lue myös:

Deepwater Horizon in flames
Raaka-aineet

Ympäristökatastrofi: Öljy likasi meren

2 minuuttia
Juomakelpoista vettä vain vähän
Raaka-aineet

Juomakelpoista vettä vain vähän

1 minuuttia
Oil well
Raaka-aineet

Missä öljy syntyy?

2 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota