GABRIEL UGUETO
Tegning af Iktyosaurer

Paleontologit ratkaisivat kivettymäkertymän arvoituksen

Triaskauden merihirviöiden arvoituksellinen joukkohauta on askarruttanut tutkijoita kauan. Sille on nyt esitetty mahdollinen selitys.

Miksi ainakin 37 linja-auton kokoista triaskauden merimatelijaa kuoli samassa paikassa nykyisen Nevadan alueella 230 miljoonaa vuotta sitten?

Fossiililöytö on tuottanut päänvaivaa tutkijoille jo vuosikymmeniä, eikä arvoituksellista tonnien painoisten kalaliskojen kivettymäkertymää keskellä Nevadaa ole osattu selittää tyydyttävästi.

On arveltu esimerkiksi, että muinaiset meripedot kokivat joukkokuoleman leväkukintojen aiheuttaman myrkytyksen seurauksena. Tutkimuksessa, jonka tekemiseen osallistui muun muassa Smithsonian-instituutin Kansallinen luonnonhistorian museo, päädyttiin aivan toisenlaiseen selitykseen. Kivettymien kertyminen yhteen paikkaan johtui sen mukaan käyttäytymisestä, joka on ominaista myös eräille nykynisäkkäille.

Delfiinejä muistuttavat kalaliskot saalistivat merissä jo ennen dinosaurusten valtakautta. Osa kalaliskoista oli alle metrin pituisia, osa taas jopa yli 20-metrisiä. Kuvassa on kalaliskon kivettynyt leukaluu ja hammas.