© DALIBOR MATÝSEK/TECHNICAL UNIVERSITY OF OSTRAVA
Luonto

Mikromaailma: Limasientä vai hammasmätää?

Läheltä ehkä näkee tarkasti, mutta yksityiskohdat voivat hämärtää kokonaisuuden. Tuttukin kohde voi olla vaikea tunnistaa, kun sitä kuvataan tarpeeksi isolla suurennoksella. Osaatko sinä sanoa, mitä näissä elektronimikroskoopin kuvissa on?

Keskiajalla värikkäitä limasieniä luultiin taivaalta pudonneiden tähtien jäännöksiksi. Niillä uskottiin myös olevan maagisia ominaisuuksia.

Kuvan nuijamaiset oliot ovat sporangioita eli itiöpesäkkeitä, joissa limasienen itiöt kehittyvät. Itiöistä kehittyy limakko eli solulimamöykky, joka liikkuu hitaasti ryömien maata pitkin.

Limakot voivat olla erivärisiä. Vaikka limasieni on ollut tieteelle tuttu jo vuosisatoja, sitä ei vieläkään oikein osata luokitella.

Nimestään huolimatta limasieni ei ole sieni, vaikkakin se lisääntyy samalla tavalla. Se on ajoittain myös määritelty eläimeksi ja kasviksi, mutta nykykäsityksen mukaan se ei ole kumpaakaan.

Nykyisellään limasienet sijoitetaan biologisessa luokittelussa alkueliöihin. Se on eräänlainen kaatoluokka, jossa ovat eliöt, jotka eivät ole kasveja, sieniä eivätkä eläimiä.