Meripihka

Meripihka paikkaa evoluution aukkoja

Miltä näyttivät dinosauruksen höyhenet ja muinaiset kasvit? Meripihkassa säilyneet fossiilit antavat ainutlaatuista tietoa lajien kehityksestä.

Pihka: Meripihka säilöö eliöt yksityiskohtaisina 3D-näytteinä.

Vahingoittuneen puun haavoihin valuu terpeeneistä koostuvaa eteeristen öljyjen ja hartsien seosta, josta tulee pihkaa, kun se reagoi hapen kanssa. 30–50 miljoonaa vuotta hapettomissa oloissa ollut pihka muuttuu meripihkaksi.

Alamy/ImageSelect

Dinosaurus: Ultraviolettivalo kertoo dinosauruksen kuolemasta.

Ultraviolettivalossa kerrostumat tulevat selvästi esiin. Viivat coelurosaureihin kuuluneen dinosauruksen 3,5 senttiä pitkän hännän ympärillä kertovat, että höyhen ja luu ovat kivettyneet dinosauruksen kuoleman jälkeen.

Royal Saskatchewan Museum/R.C. McKellar

Lisko: Meripihkakokoelma selvittää kameleontin kehitystä.

Meripihkafossiileista selviää, milloin liskot saivat suomunsa ja kyntensä. Esimerkiksi kameleontin syntyä rukattiin 12 meripihkalöydön perusteella 78 miljoonaa vuotta taaksepäin. Samalla selvisi, että niillä ei ollut kahta pääsormea 99 miljoonaa vuotta sitten.

David Grimaldi

Kasvit: Kivettynyt kasvi on todiste muinaisten asterikasvien levinneisyydestä.

Maassa kasvit yleensä mätänevät, mutta meripihkassa nekin säilyvät. Strychnos electri -kasvin löytyminen meripihkasta todistaa, että asterikasveja eli mykerökukkaisia on kasvanut Amerikassa 20–40 miljoonaa vuotta sitten.

George Poinar

Polttiaiset: Epäonniset hyönteiset jäivät paritteluasentoon.

Fossiilit kertovat myös muinaiseläinten käyttäytymisestä. Kahden epäonnisen polttiaisen parittelu päättyi pihkaan miljoonia vuosia sitten. Ne parittelivat niin, että vartalot osuivat toisiinsa. Nykyisin vain polttiaisten peräpäät ovat kontaktissa.

David Penney

3D-tulosteet: Sukupuuttoon kuolleet eläimet heräävät eloon tulostimessa.

Röntgenin ja tietokonekuvauksen avulla fossiileista voidaan tehdä 3D-malleja tai tulosteita, jolloin muinaislajeja päästään tutkimaan ilman meripihkan epäpuhtauksia. Esimerkiksi tämän gekkon luut osoittautuivat olevan linkki muiden löytöjen ja nykylajien välillä.

David Grimaldi, Ed Stanley/AMNH

Lintu: Hyvinsäilynyt linnunpoikanen valottaa sukupuuttoon kuolleen linnun anatomiaa.

Vuonna 2017 tutkijat löysivät lähes täydellisen kivettyneen linnunpoikasen. Se on yksityiskohtaisin näyte Enantiornithes-varhaislinnuista, joilla oli hampaat sekä höyhenet pyrstössä ja siivissä. Linturyhmä kuoli sukupuuttoon samaan aikaan kuin dinosaurukset.