Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© SCHMIDT OCEAN INSTITUTE
Luonto - Meri

Tutkijat löysivät merenpohjasta uutta elämää

Keväällä 2020 australialainen retkikunta lähti tutkimaan merenpohjan halkeamia, jossa ei ollut aiemmin käyty. Kauko-ohjauksisella sukellusrobotilla he pääsivät kurkistamaan sinne, minne ihminen ei muuten pääse.

Maailmanennätys – Siphonophore-luokan eliöstörykelmä on 45 metriä pitkä

Schmidtin merentutkimuslaitoksen järjestämällä retkellä löydettiin neljän viikon aikana ennätyspitkä Siphonophore-lahkoon kuuluva Apolemia-eliöstörykelmä. 45-metrinen eliöstö, joka koostuu tuhansista eliöistä, on maailman pisin tunnettu.

SCHMIDT OCEAN INSTITUTE

Kurssi kohti syvyyksiä – Tutkijat kartoittivat kaksi syvää halkeamaa Australian länsirannikon merenpohjassa

Pitkä sukellus – SuBastianian pisin sukellus kesti kahdeksan tuntia

Kauko-ohjattava SuBastian-vedenalaisrobotti nousee pintaan oltuaan 4 500 metrin syvyydessä Australian länsirannikon vesillä. Alus teki 20 sukellusta ja oli kaikkiaan 181 tuntia pinnan alla. SuBastianin avulla saatiin dokumentoitua 30 uutta lajia.

Schmidt Ocean Institute

Syvänmeren salapoliisi – Robottikäsivarsi tutkii merenpohjaa.

Vedenalaisaluksessa on kaksi robottikäsivartta, jotka keräävät näytteitä merenpohjan kasveista, kerrostumista ja koralleista. Näytteistä tutkijat saavat tietoa ilmaston vaikutuksesta ekosysteemiin tuhansien vuosien ajalta.

Harvinainen saalis – minihummeri merenpohjassa

Tutkijat havaitsivat Länsi-Australian vesillä englanniksi Squat Lobsteriksi kutsutun äyriäisen. Lajia ei ole ennen nähty siellä. Pikkusormen kynnen kokoinen äyriäinen elää merenpohjassa. Sitä tavataan kaikissa sateenkaaren väreissä.

Leikkauspöydällä – Limainen meritähti leikeltävänä.

Falkor-tutkimusaluksen laboratoriossa tutkijat ottivat dna-näytteitä syvässämeressä elävästä meritähdestä. Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi uusia puolia meritähden biologiasta ja elintavoista.

Schmidt Ocean Institute

Uusi laji – värikäs polyyppi nousee metrin verran pohjasta

2 500 metrin syvyydessä elää tämä metrin mittainen polyyppi, joka ilmeisesti edustaa ennen tuntematonta lajia. Polyypit ovat alustaansa kiinnittyneitä polttiaiseläimiä. Ne elävät usein runkokuntina.