Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Timantit osoittavat elämän rajan Maan sisällä

Hiilen kiertokulku, johon elämäkin kuuluu osana, ulottuu enintään 660 kilometrin syvyyteen Maan sisään.

Timanteista tehdyt analyysit osoittavat ensimmäistä kertaa, kuinka syvälle maapallon sisään elämä on jättänyt jälkensä.

Kaikki elämä Maassa sisältyy niin sanottuun hiilen kiertokulkuun. Kasvit ja eläimet rakentuvat hiilestä, ja kun ne kuolevat, ne hajoavat jälleen hiileksi, jota kerrostuu maaperään ja merenpohjaan.

Hiiltä kulkeutuu syvälle maaperään, kun tektoniset laatat työntyvät toistensa alle, ja sitä palaa takaisin pinnalle tulivuorenpurkauksissa.

Syvältä löytyy harvoin timantteja

Tähän asti ei ole kuitenkaan tiedetty, kuinka syvälle hiiltä loppujen lopuksi kulkeutuu. Asian saivat selville Kanadassa Albertan yliopiston tutkijat analysoimalla timanteissa esiintyviä hiilen, hapen ja typen variantteja.

Maan vaipan alaosan (oranssi) timantit ovat muodostuneet hiilestä, joka ei ole ollut osallisena eliöiden hiilen kiertokulkuun.