Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Syvyyksissä piilee jättimäinen ekosysteemi

Kymmenen vuoden ponnistelujen jälkeen tutkijat ovat löytäneet yli 2,5 kilometrin syvyydestä maaperästä aiemmin tuntemattoman ekosysteemin. Havainto mullistaa käsitykset siitä, missä elämä viihtyy.

1 200 tutkijaa 52 maasta on kartoittanut kymmenen vuotta valtavaa syvällä maanpinnan alla piilevää ekosysteemiä. Elinympäristö on pimeä, erittäin lämmin ja suurpaineinen. Silti siinä viihtyvät miljardit erilaiset pieneliöt.

Yli 2,5 kilometrin syvyydessä on ollut eristyksissä, siis ilman yhteyttä maanpintaan ja ilmakehään, pieneliöitä jo miljoonia vuosia.

Viimeaikaisten tutkimusten mukaan mikrobit voivat tulla toimeen oletettua pienemmällä energiamäärällä. Osa niistä kuuluu bakteereja ulkoisesti muistuttaviin arkeoneihin, jotka ovat alkeellisimpia ja vanhimpia elämänmuotoja.

Tämä sukkulamato kuuluu niihin monisoluisiin eliöihin, joita tutkijat löysivät syvältä maan alta. Se elää 1,4 kilometrin syvyydessä.