erg chech 002, meteoriitti, vanhin, kivi, ennätys, sahara, algeria

4,6 miljardia vuotta vanha kivi on Maata vanhempi

Saharasta löytynyt meteoriitti on osoittautunut kaikkien aikojen vanhimmaksi löydöksi. Kivi voi muuttaa käsitystä Aurinkokunnan muodostumisesta.

Maine Mineral Museum

Algeriassa törmättiin aavikolla vuonna 2020 kiveen, joka on sittemmin todettu ainutlaatuiseksi.

Kemiallista koostumusta analysoimalla on saatu selville, että kivi on itse asiassa yli miljoona vuotta vanhempi kuin Maa.

Aurinkokunta oli kaksi miljoonaa vuotta vanha

Nimen Erg Chech 002 saanut meteoriitti on merkitty aikakirjoihin yli miljoona vuotta vanhempana kuin vanhin tähän asti tunnettu kivi.

Kun meteoriitti syntyi, Aurinkokunnan muodostumisesta oli kulunut ilmeisesti vähän alle kaksi miljoonaa vuotta.

Erg Chech 002, meteorit, Sahara, Algeriet

De meteoriet Erg Chech 002 ziet er niet spectaculair uit, maar het is de oudste steen die ooit is gevonden.

Ikivanhan planeetan jäännöksiä

Kiven iäksi määritettiin 4,566 miljardia vuotta mittaamalla siitä alumiinin ja magnesiumin radioaktiiviset isotoopit.

Tutkimuksen mukaan kyseessä on koostumukseltaan varsin poikkeuksellinen meteoriitti.

Kivi on nimittäin andesiittia, ja tämä vulkaaninen kivilaji on äärimmäisen harvinaista meteoriiteissa.

Kiven ikä ja koostumus vihjaavat, että se on peräisin varhaisen, sittemmin toiseen sulautuneen tai pirstoutuneen, planeetan kuoresta.

Uskomatonta kyllä, kivi on ollut ainakin osittain sulaa laavaa 200 000 vuotta ennen lopullista jähmettymistään.

Uutta tietoa Aurinkokunnan muodostumisesta

Koskaan aikaisemmin ei ole päästy tutkimaan yhtä vanhaa planeetan kuorta kuin Erg Chech 002 on.

Siksi kiven rakenteen ja koostumuksen selvittäminen voi auttaa tutkijoita tarkentamaan kuvaansa planeettojen – ja Aurinkokunnan – synnystä. Varhaisten esiplaneettojen ulkonäöstä ja rakenteesta tiedetään vielä melko vähän siitä syystä, että Aurinkokunnan varhaislapsuutta valaisevia jäännöksiä on olemassa niukasti.

Solsystemet, planeter