© Shutterstock
Luonto - Luonnonkatastrofit

3 tekniikkaa pelastaa meidät tuholta

Maapallo on turvaton paikka, ja vain yksi on varmaa: seuraava katastrofi väijyy jo kulman takana. Onneksi tutkijat kehittävät menetelmiä, joilla voidaan jäähdyttää uinuvat supertulivuoret, kääntää asteroidien kurssit Maasta poispäin ja estää maapallon lämpötilaa nousemasta hallitsemattomasti.

#1 – TULIVUORENPURKAUS:

Supertulivuori tyyntyy jäähdytyksellä ja betonilla

© Giphy

Niin tavallisia tulivuoria kun Italian Campi Flegrein kaltaisia supertulivuoriakin tutkitaan poraamalla. Niihin on asennettu myös antureita seuraamaan purkausriskiä, ja joistakin otetaan talteen lämpöenergiaa. Tulevaisuudessa tulivuoriin voidaan tehdä reikiä purkausten ehkäisemiseksi. Yhdysvaltalaistutkijat esittelivät äskettäin ilmestyneessä raportissa 38 tapaa, jolla supertulivuori voidaan rauhoittaa. Alla on lueteltu joitakin lupaavimmista menetelmistä.

• Purkauksen todennäköisyyttä voidaan vähentää tekemällä magmasta hitaammin virtaavaa. Kivisulan juoksevuutta voidaan vähentää jäähdyttämällä tai lisäämällä siihen kemikaaleja.

• Magman painetta voidaan vähentää johtamalla hallitusti tulivuoresta ulos magmaa tai kaasuja, jotka voivat laukaista purkauksen muodostamalla magmaan kuplia.

• Tulivuoren päällä olevaa maankuorta voidaan vahvistaa niin, että se ei anna periksi magman paineelle. Maankuoren rakoja täytetään betonilla, tai maata voidaan jäähdyttää.

• Lisäämällä tulivuoreen kohdistuvaa painetta voidaan nostaa magman sulamispistettä. Magmakammion päälle voidaan tuoda massaa tai pohjaveteen voidaan lisätä raskasta nestettä.

#2 – ASTEROIDI-ISKU:

Ydinpommi torjuu asteroidin