Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hyönteismyrkky iskee hermoon.

Kuinka hyönteismyrkky toimii?

Tuhohyönteisiä torjutaan kaiken maailman kemikaaleilla. Hajoavatko aineet biologisesti vai uhkaavatko ne eläimiä rikastumalla ravintoketjuun?

Hyönteismyrkyt kuuluvat torjunta-aineisiin, jotka hävittävät tehokkaasti hyönteisiä.

Osa torjunta-aineista tappaa hyönteisen, kun se joutuu kosketuksiin kemikaalin kanssa esimerkiksi ruiskutetulla pinnalla tai osuessaan ilmassa pisaroihin, osa taas niiden kasvien kautta, joita hyönteiset syövät.

Hyönteismyrkyt jaetaan orgaanisiin ja epäorgaanisiin. Esimerkiksi nikotiini on orgaaninen aine, jota kasvit tuottavat luonnossa, mutta sitä voidaan myös valmistaa synteettiseksi torjunta-aineeksi.

Myrkky polttaa hermoja

Osa torjunta-aineista on hermomyrkkyjä. Esimerkiksi DDT saa hyönteisen hermot palamaan.

Nikotiinin neonikotinoidien vaikutuksesta hyönteisen lihassäätely häiriintyy tappavasti.

Vanhoista myrkyistä luovuttiin

Epäorgaaniset hyönteismyrkyt perustuvat esimerkiksi elohopeaan, arseeniin tai kupariin. Osa niistä on vanhimpia torjunta-aineita, jotka olivat käytössä 1800-luvun lopulta toiseen maailmansotaan asti. Epäorgaaniset torjunta-aineet on enimmäkseen korvattu orgaanisilla.

Yksi vanhimmista ja tehokkaimmista orgaanisista hyönteismyrkyistä on diklooridifenyylitrikloorietaani, DDT, joka vaikuttaa kemiallisena aseena käytettävän sariinin tavoin hermostoon.

Pellolle ruiskutetaan hyönteismyrkkyä.