Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sienet hohtavat 17/2014
Luonto - Kasvit

Sienet hohtavat metsänpohjassa

Jotkin sienet tuottavat valoa. Katso, miten entsyymit ja ilman happi saavat metsänpohjan sienet hohtamaan vihreinä.

Hohtavien sienten salaisuus on vielä hämärän peitossa

Monet eri sienilajit tuottavat valoa. Useimpien hehku on varsin heikkoa, mutta on myös lajeja, jotka hehkuvat niin voimakkaasti, että niiden valossa voi lukea.

Ei tiedetä tarkkaan, miksi joillekin sienille on kehittynyt kyky tuottaa valoa, mutta tutkijoilla on kolme eri teoriaa:

• Sienet saavat apua lisääntymiseen Yhden teorian mukaan sienten valo houkuttelee hyönteisiä, jotka sitten levittävät sienen itiöitä.

• Sienet kutsuvat ampiaisia Toisen teorian mukaan valo kutsuu ampiaisia syömään sienisääskiä, joiden toukat puolestaan syövät sientä.

• Sienet kertovat myrkkyvaarasta Kolmannen teorian mukaan sieni yrittää valolla viestittää olevansa myrkyllinen, vaikka ei olisikaan.

Eliöiden valo on kylmää

Sienten kykyä tuottaa valoa kutsutaan bioluminesenssiksi. Se perustuu yleensä kahteen aineeseen: lusiferiiniin ja lusiferaasiin. Lusiferiini on proteiini, joka lusiferaasientsyymin vaikutuksesta hapettuu. Samalla vapautuu energiaa, joka saa lusiferiinin elektronin virittymään eli siirtymään toiselle energiatasolle. Kun elektroni palaa alkuperäiselle energiatasolleen, energiaa vapautuu taas, tällä kertaa valona.

Katso video, jossa prosessi selitetään, ja lue koko artikkeli valomerkkejä antavista eliöistä tästä:

Lue lisää sienistä ja muista hohtavista kasveista ja eläimistä

Tieteen Kuvalehdestä 17/2014 voit lukea lisää bioluminesenssista.