Valokoe paljasti kasvien hermoston

Kasvit puhuvat keskenään, tunnistavat sukulaisensa ja muistavat. Niiden aistit ovat herkät, ja nyt uusi tutkimus osoittaa, että ne myös varoittavat toisiaan vaarasta samalla välittäjäaineella kuin eläimet.

Visuals Unlimited/Nature Picture Library/Simon Gilroy/uni. of WISCONSIN-MADISON

Nälkäinen toukka kapuaa rauhallisin liikkein ylös kasvin runkoa etsiskellen mehevää lehteä. Vihdoin se löytää sopivan ja upottaa siihen hampaansa.

Kaikki ympäristössä näyttää rauhalliselta eikä kasvikaan näytä aavistavan vaaraa, mikä sitä uhkaa. Vihreän pintansa alla kasvi on kuitenkin täydessä hälytystilassa, ja se tekee kaikin voimin töitä suojautuakseen toukan hyökkäykseltä.

Toukan haukkaus on laukaissut sähköisesti varautuneiden hiukkasten tuottaman impulssin, joka leviää nopeasti vauriokohdasta viereisiin kasvisoluihin ja niistä edemmäs ja tiedottaa vaarasta.

Impulssin on laittanut liikkeelle vauriokohdasta vapautunut glutamaatti-aminohappo, joka kuljettaa viestejä myös nisäkkäiden hermostossa. Juuri glutamaatti on puuttuva palikka, joka auttaa selittämään, miten kasvin osat viestivät keskenään ja saavat kasvin varustautumaan ulkoiseen uhkaan.

VIDEO – Katso, miten kasvi reagoi puraisuun:

Puraisu käynnistää reaktion

Kasvisoluihin siirretyn valoproteiinin avulla nähdään, miten puraisukohdan ympärille leviää kalsiumrengas.

Viesti vyöryy lehteen

Noin 66 sekunnin päästä kalsiumaalto on kulkenut koko lehden päästä päähän ja lehti hohtaa kirkkaasti.

Koko kasvi hälytystilassa

Hieman alle 100 sekunnissa kalsiumioni-impulssi on kulkenut haukatulta alueelta kasvin uloimpaankin kolkkaan.

Havainto tehtiin sattumalta, kun yhdysvaltalaisen Wisconsinin ja japanilaisen Saitaman yliopiston tutkijat halusivat hiljattain selvittää, miten kasvit reagoivat painovoimaan.

Havainto viittaa siihen suuntaan, että kasveilla on hermosto, joka on hyvinkin verrattavissa ihmisten ja eläinten hermostoon.

Näyttää siltä, että vaikka kasveilla on juuret tiukasti maassa toisin kuin meillä ihmisillä, niiden viestintäjärjestelmä on laajempi ja huomattavasti kehittyneempi kuin tähän asti on totuttu ajattelemaan.

Hyökkäys käynnistää viestiaallon

Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa yhdysvaltalais-japanilainen tutkijaryhmä tarkasteli muuntogeenisiä kasveja valomikroskoopilla selvittääkseen kasvisolujen kalsiumionitasoja.

Kalsiumioneja esiintyy usein kasveissa paljon esimerkiksi kosketuksen, painovoiman muutoksen tai lämpötilan vaihdoksen jälkeen. Tutkijat pystyivät seuraamaan kasvien sisällä tapahtuvia reaktioita mikroskoopilla, koska tutkimuksessa käytettyjä kasveja oli muunneltu niin, että ne tuottivat suurien kalsiumipitoisuuksien ilmetessä valoa hohtavaa proteiinia.

Kun tutkijat päästivät toukan kasvin kimppuun, he näkivät ensin valon alkavan hohtaa puraistulla alueella ja muutaman sekunnin kuluttua hohteen leviävän kasvin joka kolkkaan. Silmin nähtävä kalsiumioniryöppy käynnisti kasvissa suurempia tuhoja ehkäisevien myrkyllisten aineiden tuotannon.

Kun tutkijat salpasivat solujen pinnalta proteiinit, jotka aktivoituvat glutamaatista, valoaaltoa ei syntynyt.

Oli selvää, että kyseisellä aminohapolla oli tärkeä osa kasvin nopeassa puolustusreaktiossa aivan samalla tavalla kuin nisäkkäiden hermostossa, missä glutamaatti myös auttaa viestejä välittymään solusta toiseen avaamalla solukalvon ionikanavia.

Kasvit näkevät, uinuvat ja juoruilevat

undefined

Tutkimusten mukaan kasveilla on lukuisia samoja ominaisuuksia kuin eläimillä. Ne esimerkiksi aistivat ympäristöään lehtien valoherkillä soluilla, ”nukkuvat” muuttamalla solujensa nestepainetta ja viestivät keskenään ilman kautta levittyvillä kemiallisilla signaaleilla.

© Ken Ikeda/Shutterstock

Vaikka sekä kasvit että eläimet käyttävät glutamaattia solujen väliseen viestintään, niiden viestintäjärjestelmien toiminta eroaa toisistaan suuresti.

Merkittävin ero on se, että kasveilla ei ole nisäkkäiden tavoin erikoistuneita hermosoluja eivätkä ne siksi pysty aistimaan kipua. Erolle on järkeenkäypä syy: eläimelle kipu viestittää sitä, että sen kannattaa paeta, mutta kasvi on kiinni maassa eikä missään tapauksessa pääse uhkaa karkuun.

Lisäksi viestit näyttävät kulkevan kasveissa ja eläimissä toisistaan selvästi poikkeavalla nopeudella. Kalsiumimpulssi eteni muuntogeenisissä kasveissa enintään millimetrin sekunnissa. Tämä on kasvien maailmassa salamannopeaa, mutta eläinten hermostoon verrattuna etananvauhtia, sillä niiden hermoissa sähköimpulssit kiitävät jopa 120 metriä sekunnissa.

Kasvit muistavat hyvin

Selkeistä eroista huolimatta kasvit ja eläimet käyttävät joka tapauksessa solujen väliseen viestintään samaa välittäjäainetta. Tuore tutkimus ei ole ensimmäinen kerta, jolloin kasvit ovat päässeet yllättämään ominaisuuksillaan.

Aiemmin on todistettu, että kasvit sekä oppivat että muistavat. Länsi-Australian yliopiston kokeessa tutkijat kouluttivat hernekasveja samalla tavalla kuin koirat opetetaan yhdistämään toisiinsa kellon ääni ja ruoka. Tätä kutsutaan assosiatiiviseksi oppimiseksi. Kokeessa hernekasvien pistokkaita sijoitettiin yksinkertaisen labyrintin alle.

Labyrintti koostui vesiputkesta, jossa oli kaksi aukkoa. Kun kasvit kasvoivat kyllin korkeiksi, ne törmäsivät ”risteykseen”, missä niiden piti alkaa kasvaa putkessa joko oikealle tai vasemmalle.

Mykorritsa eli kasvin juurien jatkeena elävä sienijuuri muodostaa maahan laajan verkoston. Sen välityksellä kasvit jakavat ravinteita ja varoittavat toisiaan sairauksista.