Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Valokoe paljasti kasvien hermoston

Kasvit puhuvat keskenään, tunnistavat sukulaisensa ja muistavat. Niiden aistit ovat herkät, ja tutkimus osoittaa, että ne myös varoittavat toisiaan vaarasta samalla välittäjäaineella kuin eläimet.

Visuals Unlimited/Nature Picture Library/Simon Gilroy/uni. of WISCONSIN-MADISON

Nälkäinen toukka kapuaa rauhallisin liikkein ylös kasvin runkoa etsiskellen mehevää lehteä. Vihdoin se löytää sopivan ja upottaa siihen hampaansa.

Kaikki ympäristössä näyttää rauhalliselta eikä kasvikaan näytä aavistavan vaaraa, mikä sitä uhkaa. Vihreän pintansa alla kasvi on kuitenkin täydessä hälytystilassa, ja se tekee kaikin voimin töitä suojautuakseen toukan hyökkäykseltä.

Toukan haukkaus on laukaissut sähköisesti varautuneiden hiukkasten tuottaman impulssin, joka leviää nopeasti vauriokohdasta viereisiin kasvisoluihin ja niistä edemmäs ja tiedottaa vaarasta.

Impulssin on laittanut liikkeelle vauriokohdasta vapautunut glutamaatti-aminohappo, joka kuljettaa viestejä myös nisäkkäiden hermostossa. Juuri glutamaatti on puuttuva palikka, joka auttaa selittämään, miten kasvin osat viestivät keskenään ja saavat kasvin varustautumaan ulkoiseen uhkaan.

VIDEO – Katso, miten kasvi reagoi puraisuun:

Havainto tehtiin sattumalta, kun yhdysvaltalaisen Wisconsinin ja japanilaisen Saitaman yliopiston tutkijat halusivat selvittää, miten kasvit reagoivat painovoimaan.

Havainto viittaa siihen suuntaan, että kasveilla on hermosto, joka on hyvinkin verrattavissa ihmisten ja eläinten hermostoon.

Näyttää siltä, että vaikka kasveilla on juuret tiukasti maassa toisin kuin meillä ihmisillä, niiden viestintäjärjestelmä on laajempi ja huomattavasti kehittyneempi kuin tähän asti on totuttu ajattelemaan.

Hyökkäys käynnistää viestiaallon

Yhdysvaltalais-japanilainen tutkijaryhmä tarkasteli muuntogeenisiä kasveja valomikroskoopilla selvittääkseen kasvisolujen kalsiumionitasoja.

Kalsiumioneja esiintyy usein kasveissa paljon esimerkiksi kosketuksen, painovoiman muutoksen tai lämpötilan vaihdoksen jälkeen. Tutkijat pystyivät seuraamaan kasvien sisällä tapahtuvia reaktioita mikroskoopilla, koska tutkimuksessa käytettyjä kasveja oli muunneltu niin, että ne tuottivat suurien kalsiumipitoisuuksien ilmetessä valoa hohtavaa proteiinia.

Kun tutkijat päästivät toukan kasvin kimppuun, he näkivät ensin valon alkavan hohtaa puraistulla alueella ja muutaman sekunnin kuluttua hohteen leviävän kasvin joka kolkkaan. Silmin nähtävä kalsiumioniryöppy käynnisti kasvissa suurempia tuhoja ehkäisevien myrkyllisten aineiden tuotannon.

Kun tutkijat salpasivat solujen pinnalta proteiinit, jotka aktivoituvat glutamaatista, valoaaltoa ei syntynyt.

Oli selvää, että kyseisellä aminohapolla oli tärkeä osa kasvin nopeassa puolustusreaktiossa aivan samalla tavalla kuin nisäkkäiden hermostossa, missä glutamaatti myös auttaa viestejä välittymään solusta toiseen avaamalla solukalvon ionikanavia.

Kasvit näkevät, uinuvat ja juoruilevat

Tutkimusten mukaan kasveilla on lukuisia samoja ominaisuuksia kuin eläimillä. Ne esimerkiksi aistivat ympäristöään lehtien valoherkillä soluilla, ”nukkuvat” muuttamalla solujensa nestepainetta ja viestivät keskenään ilman kautta levittyvillä kemiallisilla signaaleilla.