Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Fotosyntese
Luonto - Kasvit

Miten kasvi osaa etsiytyä valoa kohti?

Kasvin alkeisvarsi löytää valoon eli maan pinnalle kasvamalla vähenevän painovoiman suuntaan. Fotosynteesi alkaa heti, kun kasvi saa valoa.

Siemenestä itävä alkeisvarsi löytää valoon eli maan pinnalle kasvamalla vähenevän painovoiman suuntaan. Juuret taas etsiytyvät kasvavan painovoiman suuntaan eli kohti Maan keskipistettä. Tätä ilmiötä kutsutaan gravitropismiksi eli painovoiman aikaan saamaksi kasvuliikkeeksi.

Maan pinnalla kasvien kasvusuuntaa ohjaa fototropismi eli valon aikaan saama kasvukäyristymä. Se perustuu kasvien kykyyn aistia auringonvalon tulosuunta. Kasvisoluissa on aineita, jotka ovat herkkiä auringonvalon sinisille aallonpituuksille. Kun kasvi altistuu valolle, varjossa oleviin soluihin kertyy enemmän auksiini-kasvuhormonia kuin valonpuoleisiin. Siksi varjon puoleiset solut kasvavat nopeammin kuin valon puolella olevat ja kasvi käyristyy kohti valoa.

Ensimmäisen matkansa valoon kasvi suorittaa siemenessä olevan ravinnon avulla. Kun se pääsee valoon, siitä avautuvat alkeis- eli sirkkalehdet ja fotosynteesi alkaa tuottaa sille ravintoa auringonvalosta ja juurien imemästä vedestä ja ravinteista. Jos kasvin alkeisvarsi ei pääse valoon, alkio jatkaa varren kasvattamista, kunnes siemenen ravintovarastot ehtyvät. Sitten kasvi kuolee.