Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kasveille omia virusrokotteita

Saksalaistutkijat ovat kehittäneet menetelmän, jolla voidaan rokottaa kasveja ja tehostaa niiden luontaista vastustuskykyä. Tupakkakasveilla tehdyssä kokeessa 90 prosenttia rokotetuista kasveista pystyi kukistamaan taudinaiheuttajan.

Kasvit saavat ihmisten ja eläinten tavoin virustartuntoja, ja virustaudit aiheuttavat esimerkiksi viljelijöille satotappioita.

Saksalaisen MLU-yliopiston tutkijaryhmä on keksinyt keinon parantaa kasvien luontaista vastustuskykyä viruksia vastaan rokottamalla.

Kasvien oma puolustus perustuu entsyymeihin, jotka toimivat kuin pienet sakset. Ne leikkaavat viruksen rna-molekyylejä kappaleiksi.

Rna:n palat liittyvät sitten yhteen proteiinien kanssa, ja nämä käyttävät niitä vaarallisten ja siksi mahdollisuuksien mukaan pikimmiten tuhottavien virusten tunnistamiseen.

ROKOTUS parantaa vastustuskykyä taudinaiheuttajaa vastaan ja on tehokas tapa torjua monia tartuntatauteja.

Tupakkakasveilla saatiin lupaavia tuloksia

Kasvien puolustus jää monesti vaillinaiseksi, koska kaikki rna-kappaleet eivät ole yhtä hyviä. Todellisuudessa vain pieni osa tuhansista paloista saa aikaan toivotun vaikutuksen.

Kun laboratoriossa jäljiteltiin kasvisolujen virustartuntaa, voitiin erottaa parhaiten tepsivät rna-kappaleet käytettäväksi rokotteena.

Kokeissa rokotettiin tupakkakasveja pistämällä valikoidut rna:n palat lehtiin. Siinä vaiheessa, kun kasvit kohtasivat saman viruksen uudestaan, 90 prosenttia niistä pystyi kukistamaan taudinaiheuttajan.

Uusi menetelmä mahdollistaa täsmärokotteet virusten aiheuttamia kasvitauteja vastaan. Rokoteaine pistetään lehtiin, joista se sitten imeytyy kasvin muihin osiin.