Jättimäinen sieni on suurempi kuin yli 100 jalkapallokenttää

Maanalainen mesisieni hämmästyttää tutkijoita koollaan. Vuosien varrella sienen koko on kaksinkertaistunut, ja se kattaa nyt yli 100 jalkapallokentän alan.

Maailman suurimpiin ja vanhimpiin eliöihin kuuluva mesisieni on kasvanut valtavasti.

Yhdysvaltalaisen Missourin yliopiston tutkimuksessa kartoitettiin uudestaan vanhaa tuttua nuijamesisieniesiintymää Michiganin osavaltiossa.

Se leviää maan alla peräti 0,75 neliökilometrin alalle, eli sillä on kokoa yli sadan jalkapallokentän verran.

Itiöemät voivat erehdyttää luulemaan, että mesisieni on suhteellisen pieni. Sen sienirihmasto voi kuitenkin levitä neliökilometrien alalle.

Sienikasvuston paikansivat samaiset tutkijat jo 1980-luvulla, ja tuolloin sen iäksi arvioitiin suunnilleen 1 500 vuotta.

Uuden kolmivuotisen tutkimusrupeaman aikana selvisi, että sieni on nykyään kaksi kertaa niin suuri kuin 1980-luvulla. Lisäksi tutkijat tarkensivat käsitystään sienen iästä.

He päättelivät kasvuvauhdista, että sienen on täytynyt olla olemassa jo vähintään 2 500 vuotta.

Tutkijoita kiinnosti myös sienen perintöaineksen muuntumisnopeus. Mutaatiot eli perintötekijöiden äkilliset muutokset osoittautuivat yllättävän harvinaisiksi verrattuna kasveihin ja eläimiin.

Pidetäänkin mahdollisena, että sienen pitkäikäisyys ja jatkuva kasvu ovat vakaan perimän ansiota.

Sienet ovat maailman painavimpia eliöitä

Todennäköisesti selitys hitaalle mutaatiovauhdille löytyy siitä, että vain ajoittain itiöemiä tuottavan sienen keskeinen osa, sienirihmasto, kasvaa maan alla suojassa Auringon ultraviolettisäteilyltä.

Tämä aiheuttaa yleisesti eliöille solujen perintöaineksen vaurioita. Washingtonissa ja Oregonissa tiedetään elävän mäntymesisieniä, jotka leviävät jopa kymmenen neliökilometrin alalle.

Laskelmien mukaan yksilöksi käsitettävällä yhtenäisellä sienirihmastolla saattaa olla painoa jopa yli 7 500 tonnia. Se on siten maailman painavin eliö.