Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Itä-Afrikassa on helvetti maan päällä

Yli 50 asteen lämpötila, kuplivat happojärvet ja karut suolatasangot. Dallol-tulivuori Etiopiassa on yksi maapallon harvoista paikoista, joissa elämä ei saa jalansijaa.

Olivier Grunewald

Paine ja kuumuus työntävät hapokasta suolavettä maan sisuksista

Dallol-tulivuoren alue Etiopiassa on geologisesti hyvin aktiivinen. Pinnan alla virtaa hehkuvan kuumaa vettä, joka synnyttää paineella purkautuvia suolageysirejä.

Olivier Grunewald

Rikki ja rauta kellertävät maiseman

Mikrobiologi Puri López-Garcían johdolla tutkijat ottavat näytteitä vedestä. Kun vesi höyrystyy autiomaan kuumuudessa, jäljelle jää vain suola. Keltainen väri johtuu hitaasti hapettuneesta rikistä ja raudasta.

Veden höyrystyminen luo suolaveistoksia

Vesipitoisuus vaihtelee paljon päivästä toiseen, joten suolaveistoksia syntyy ja häviää koko ajan. Tutkijat vertaavatkin Dallolin aluetta taidemuseoon, jossa näyttely vaihtuu jatkuvasti.

Siniset liekit valaisevat yön

Vielä tuntemattomasta syystä rikkipöly syttyi yöllä. Maasta nousi mystisiä sinisiä liekkejä ja rikkihappohöyryä. Ilmiö on havaittu myös Indonesiassa sijaitsevalla Kawah Ijeh -tulivuorella. Dallolissa sen tiedetään tapahtuneen vain kerran.

Rauta värjää veden punaiseksi

Dallolin lämpimät lähteet ovat todella värikkäitä. Ennen kuin vesi pääsee maan pinnalle, se kuumenee magmataskussa ja siihen liukenee muun muassa rautayhdisteitä, jotka värjäävät lähteet punasävyisiksi.

Olivier Grunewald

Mustaa järveä tutkitaan matkan päästä

Korkea magnesiumkloridipitoisuus värjää järven mustaksi. Kiehuvan kuuman veden pH on 1,4 eli se on vahvaa happoa. Siksi näytteitä ottavat tutkijat pysyttelevät turvallisen matkan päässä järven murenevilta reunamilta.

Päivälämpötila on harvoin alle 45 astetta

Dallol-tulivuorta ympäröivä suola-aavikko on yksi maailman kuumimmista paikoista. Talvellakin päivälämpötila kohoaa yli 45 asteen. Hämärän tullen tutkijat keräävät sieltä näytteitä arkeista eli pienistä sitkeistä mikro-organismeista.