Melanie Gonick, MIT

Tutkijat kehittivät ultrakevyen hiusta ohuemman aurinkokennon

Uusilla ohuilla aurinkokennoilla voidaan saada mikä tahansa pinta tuottamaan sähköä.

Aurinkokenno on ratkaiseva tekijä vihreässä siirtymässä, ja yhä useamman rakennuksen katolle asennetaan aurinkopaneeleja sähköä tuottamaan.

Nyt yhdysvaltalaistutkijat ovat ottaneet tärkeän askeleen entistä älykkäämpien aurinkokennojen kehittämisessä. Uutta kennoa voidaan käyttää monilla eri pinnoilla.

Massachusettsin teknillisen korkeakoulun tutkijat ovat kehittäneet tuotantomenetelmän, jolla voidaan valmistaa höyhenenkevyitä aurinkokennoja. Ultrakevyitä kennoja voidaan asentaa purjeisiin ja pressuihin.

Tutkijoiden työn tulokset on julkaistu Small Methods -lehdessä. Tutkimusta ei ole vielä vertaisarvioitu.

Katso videolta, miten tutkijat tuottivat ultrakevyitä aurinkokennoja:

Sähköistä mustetta

Aurinkokennot on valmistettu nanomateriaaleista ja ne ovat eräänlaista sähköistä mustetta.

Ultrakevyitä aurinkokennoja voidaan liimata ohuille, kulutusta kestäville pinnoille, joten tutkijoiden mukaan aurinkokennojen tuotantoa voidaan kasvattaa huomattavasti.

Uudet aurinkokennot ovat ihmisen hiusta ohuempia ja ne painavat vain sadasosan perinteisen aurinkokennon painosta. Silti ne tuottavat 18 kertaa niin paljon sähköä kiloa kohden kuin perinteiset kennot.

Kevyitä ja ohuita kennoja voidaan tutkijoiden mukaan liimata esimerkiksi purjeisiin, jotta merelläkin saadaan sähköä, tai telttoihin ja pressuihin, joita voidaan käyttää katastrofialueilla. Kennoja voidaan asentaa myös droneihin, jotka siten saavat enemmän lentoaikaa.

Ennen uusien aurinkokennojen massatuotantoa tutkijoiden on vielä ratkaistava, miten kennot parhaiten voidaan suojata hapelta ja kosteudelta, jotta ne eivät vaurioidu.

Virtausakku

Auringonvaloon perustuva virtausakku hyödyntää aurinkokennoa ja kemikaaleja, ja se voi myös varastoida energiaa.

© Wenjie Li et al. / University of Wisconsin-Madison

Lue myös:

Perinteisissä aurinkokennoissa suojana on lasi, mutta lasikerros merkitsisi sitä, että kenno ei olisikaan enää ohut eikä joustava. Siksi pitää kehittää uudenlainen suoja.

Tutkimus on saanut rahoitusta Yhdysvaltojen kansalliselta tiedesäätiöltä ja Kanadan tieteen ja tekniikan tutkimusneuvostolta.