Pohjolan sademetsä jäätyi

Pohjolaa peitti aikoinaan rehevä sademetsä, mutta jokin hävitti trooppiset olosuhteet. Geologit ovat jäljittäneet niitä rajuja tapahtumia, jotka saivat maapallon pakastumaan kauttaaltaan maailmanlaajuisena ketjureaktiona.

Papukaijat mekastavat tiheässä, kosteassa sademetsässä. Merikilpikonnat uiskentelevat lämpimässä vedessä. Eikä olla Tyynenmeren saaressa lähellä päiväntasaajaa. Paikka on Tanskan pohjoisosassa sijaitseva Limvuono ja aika eoseenikausi 55 miljoonaa vuotta sitten.

Mantereet vaeltavat. Euroopan erottaa Aasiasta laaja meri. Afrikka sijaitsee kaukana Etelä-Euroopasta, ja Pohjois- ja Etelä-Amerikka ovat erossa toisistaan. Ilma on kasvihuonekaasuista sakeana, ja ilmakehä lämmittää koko planeettaa. Keskilämpötila on kivunnut noin 30 asteeseen, ja Etelämantereella huojuvat palmut.

Lähdettyään laskuun lämpökäyrä saavuttaa miljoonien vuosien aikana yhdeksän asteen tason, ja jääkausi alkaa. Sen katkaisee lämpimämpi aika, interglasiaali, ja samanlainen ilmaston kierto jatkuu näihin päiviin asti. Papukaijojen sijasta Tanskassa tepastelevat kyyhkyt.

Tapahtumia on yritetty jo kauan selvittää geologisilla tutkimuksilla, mutta tähän mennessä on onnistuttu löytämään vain osaselityksiä. Viime aikoina on kuitenkin saatu yllättävää näyttöä siitä, että Pohjolaa kylmensivät erilaiset etäiset tekijät: antarktiset merivirrat ja Kaakkois-Aasian vuorimineraalit.

Noin 50 miljoonaa vuotta sitten maapallon keskilämpötila alkoi laskea ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden pienentyessä ja kasvihuoneilmiön heikentyessä.

© Lotte Fredslund

Viilenemiskehitys on tulossa käännekohtaan, joten trooppiset olosuhteet saattavat palata.

Savi on säilönyt tropiikin

Pari sataa vuotta sitten vesi söi Pohjois-Tanskassa sijaitsevien Furin ja Morsin saarten rantoja niin, että syntyi jyrkkiä savitörmiä. Niissä on paljon fossiileja.

On löydetty yli 500 muinaisen eläin- ja kasvilajin jäännöksiä. Savi on säilyttänyt kirjavien papukaijojen luita, 300-kiloisen merikilpikonnan ja paljon kivetttyneitä trooppisia kaloja.

Toisenlaisen eläimistön ja kasvillisuuden merkkejä on löytynyt muualtakin. Esimerkiksi Huippuvuorilla elänyt hevosta muistuttava kasvinsyöjä jätti selvät jalanjäljet soistuneeseen metsään, ja Pohjoisen jäämeren alueella on säilynyt vihjeitä merikrokotiileista.

Fossiilit kertovat samaa tarinaa: Pohjola oli ammoin trooppinen paratiisi, jossa vallitsi noin 30 asteen lämpötila.

Ilmastoa lämmitti etenkin kasvihuonekaasu metaani. Merivesi saavutti 55 miljoonaa vuotta sitten sen lämpötilan, jossa kaasu aiheuttaa itsestään kiihtyvän lämpenemisprosessin.

Yksi maailman parhaiten säilyneistä kilpikonnafossiileista löytyi Pohjois-Tanskasta vuonna 2008.

© René Sylvestersen

Siinä vedenalaisessa kallioperässä, jona mantereet jatkuvat mereen, oli metaania klatraateiksi kutsuttuina metaanijääkasaumina. Lämpeneminen sai klatraatit purkautumaan, ja kohotessaan vedessä metaani reagoi hapen kanssa. Reaktiossa syntyi ilmakehään vapautuvaa hiilidioksidia.

Voimistamalla kasvihuoneilmiötä hiilidioksidi lämmitti maapalloa, mikä taas kiihdytti metaanin purkautumista merenpohjasta. Prosessi jatkui joitakin satojatuhansia vuosia ja nosti Maan keskilämpötilaa peräti 5–8 astetta.

Himalajan vuoret kohosivat

Geologiset kerrostumat paljastavat, että kasvihuoneilmiö lakkasi yhtäkkiä laukkaamasta. Nykyään tiedetään, mistä syystä: mannerten liikkeen takia.

Kun hiilidioksidi kietoi maapallon lämpimään vaippaan, Intian laatta työntyi Euraasian laatan alle ja Maan korkein vuoristo, Himalaja, kohosi.

Mereltä puhaltavien kosteiden tuulten saavuttaessa massiiviset vuoret ilma nousi. Kun pilvet viilenivät korkealla, syntyi sadetta. Näin vuoret saivat aikaan voimakkaan monsuunisateen, jota seudulla ei ollut ennen esiintynyt.

Sateen mukana ilmakehästä tuli maahan hiilidioksidia. Se sitoutui vuorenrinteiden mineraaleihin. Hiiltä huuhtoutui mereen, ja siellä sitä ottivat talteen pienet kasvit ja eläimet. Kun eliöt kuolivat ja vajosivat, aiemmin ilmakehää lämmittänyt hiili varastoitui merenpohjaan.

Ilmakehän hiilidioksidin imeytysprosessi kesti noin 15 miljoonaa vuotta, eli se alkoi 50 ja päättyi 35 miljoonaa vuotta sitten. Seurauksena oli kasvihuoneilmiön heikkeneminen ja Maan keskilämpötilan laskeminen 30:stä 20 asteeseen.

Himalaja-teorialla on paljon kannattajia, vaikka sillä on puutteensa. Sillä ei nimittäin voida selittää maapallon jäähtymistä näihin päiviin asti.

🎬 Seuraa maankuoren laattojen liikettä miljardi vuotta

Siksi tuoreet geologiset tutkimustulokset, joiden mukaan Etelämanner alkoi vaikuttaa ratkaisevasti ilmastoon noin 34 miljoonaa vuotta sitten, ovat herättäneet huomiota.

Manner oli ollut tuohon asti maayhteydessä Etelä-Amerikkaan ja Australiaan, mutta irtoamisensa jälkeen se eristäytyi etelänavan ympärille.

Siellä Etelämantereen ympäröi kylmä merivirta, joka kiertää sitä vieläkin.

Etelämanner oli 50 miljoonaa vuotta sitten maayhteydessä Etelä-Amerikkaan ja Australiaan. Lämpimät merivirrat pitivät Etelämantereen ilmaston lauhkeana.

© Claus Lunau

Kylmä virtaus esti lämpöä päiväntasaajalta navoille siirtäviä suuria merivirtoja pääsemästä Etelämantereen lähelle.

Siksi Etelämantereen keskilämpötila kääntyi jyrkkään laskuun ja se sai jääpeitteen.

Etelämantereen kylmeneminen viilensi maapalloa. Ensinnäkin suuret merivirrat lakkasivat kuljettamasta lämpöä ympäriinsä, ja toiseksi Etelämannerta ympäröivä ravinteikas meri täyttyi eliöistä, jotka – niin kuin Himalajan tapauksessa – sitoivat hiiltä pohjaan.

Lämpeneminen kiihtyi rajusti 55 miljoonaa vuotta sitten suurten metaanipäästöjen seurauksena. Lämpötila laski jyrkästi, kun maankuoren laatat aiheuttivat kaksi voimakasta nykäystä, ja siitä lähtien ilmasto on viilentynyt näihin päiviin asti.