Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Top 5 CO2

Mistä vapautuu eniten hiilidioksidia?

Suurimmat hiilidioksidipäästöt aiheutuvat öljyn ja maakaasun poltosta, kun taas kasvit ja valtameret tasapainottavat hieman tilannetta sitomalla hiilidioksidia itseensä.

Kaikesta polttamisesta syntyy hiilidioksidia – niin tulivuorenpurkauksista kuin siitä, että sytytät pihalla kotigrillisi.

Jo useiden vuosien ajan ihmisen aiheuttamat CO2-päästöt ovat lisääntyneet eksponentiaalisesti, ja se horjuttaa maapallon ekosysteemin tasapainoa.

Fossiilisista polttoaineista, kuten öljystä ja maakaasusta, vapautuva CO2 ei luontaisesti kuulu ilmakehään. Siksi CO2:n määrä ilmakehässä kasvaa, kun muun muassa porataan öljyä maaperästä ja poltetaan sitä.

Valtava energiankäyttömme onkin pääasiallinen syy siihen, että maapallon lämpötila nousee.

Katso alla olevasta taulukosta, mikä aiheuttaa eniten CO2-päästöjä. Luvut perustuvat saksalaisen ilmastovaikutuksia tutkivan Potsdam-instituutin – Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung – tuoreimpaan selvitykseen ja PRIMAP-hist-tietojoukkoon, joka yhdistää useita julkaistuja tietojoukkoja.

PRIMAP-hist ei sisällä kaikkia CO2-päästöjen lähteitä, esimerkiksi metsätalouden päästöt eivät ole mukana laskelmissa.

Nämä ovat suurimmat ilmastoroistot

• CO2 Energia

Energia: Päästöt 32,10 miljardia tonnia CO2:ta vuodessa

Kun sytytät lampun tai teet Google-haun, käytät sähköä. Vaikka viime vuosina tuuli-, vesi- ja aurinkoenergian alalla on tehty suuria edistysaskelia, maailmanlaajuisesti sähköstä tuotetaan silti ylivoimaisesti suurin osa hiilen ja kaasun avulla.

• CO2 Teollisuus

Teollisuus: Päästöt 3,25 miljardia tonnia CO2:ta vuodessa

Teollisuuden tuottamat kasvihuonekaasut ovat lähtöisin fossiilisten polttoaineiden käytöstä esimerkiksi tehtaissa. Päästömäärään kuuluvat myös hiilidioksidia muodostavat kemialliset prosessit ja metallien työstäminen.

• CO2-päästöt maatalous

Maatalous: Päästöt 165 miljoonaa tonnia CO2:ta vuodessa

Ruoan tuotanto maataloudessa vapauttaa joka vuosi suuria määriä hiilidioksidia. Vaikka viljantuotantokin aiheuttaa jonkin verran päästöjä, suurin osa maatalouden CO2-päästöistä aiheutuu lihan, etenkin naudanlihan, tuotannosta.

• CO2-päästöt jätteet

Jätteet: Päästöt 26,70 miljoonaa tonnia CO2:ta vuodessa.

Jätehuolto polttamisen, varastoinnin ja kompostoinnin muodossa vapauttaa joka vuosi miljoonia tonneja CO2:ta koko maailmassa.

Neljän yllä mainitun CO2-syyllisen lisäksi saksalainen ilmastovaikutuksia tutkiva Potsdamin instituutti on sisältänyt raporttiinsa myös määrittelemättömän kategorian "Muu", joka vuosittain aiheuttaa 10 000 tonnin CO2-päästöt.

Kaikki aiheuttamamme hiilidioksidipäästöt eivät kuitenkaan päädy ilmakehään. Laskelmien mukaan valtameret sitovat itseensä noin 30 prosenttia vapautuvasta hiilidioksidista ja maapallon kasvit noin 25 prosenttia.

Toisin sanoen noin 45 prosenttia hiilidioksidipäästöistä nousee ilmakehään, missä hiilidioksidi osaltaan vahvistaa kasvihuoneilmiötä ja lämmittää maapalloa.