Top 5 CO2

Mistä vapautuu eniten hiilidioksidia?

Suurimmat hiilidioksidipäästöt aiheutuvat öljyn ja maakaasun poltosta, kun taas kasvit ja valtameret tasapainottavat hieman tilannetta sitomalla hiilidioksidia itseensä.

Kaikesta polttamisesta syntyy hiilidioksidia – niin tulivuorenpurkauksista kuin siitä, että sytytät pihalla kotigrillisi.

Jo useiden vuosien ajan ihmisen aiheuttamat CO2-päästöt ovat lisääntyneet eksponentiaalisesti, ja se horjuttaa maapallon ekosysteemin tasapainoa.

Fossiilisista polttoaineista, kuten öljystä ja maakaasusta, vapautuva hiilidioksidi ei luonnostaan kuulu ilmakehään. Siksi ilmakehän CO2-pitoisuus nousee, kun esimerkiksi porataan maan sisästä öljyä ja käytetään sitä polttoaineena.

Siksi valtavan suuri energiankulutuksemme onkin pääasiallinen syy siihen, että maapallon lämpötila nousee.

Nämä ovat suurimmat ilmastoroistot

• Sähkön käyttö: 13,41 miljardia tonnia CO2-päästöjä vuodessa

Kun sytytät lampun tai teet Google-haun, käytät sähköä. Vaikka viime vuosina tuuli-, vesi- ja aurinkoenergian alalla on tehty suuria edistysaskelia, maailmanlaajuisesti sähköstä tuotetaan silti ylivoimaisesti suurin osa hiilen ja kaasun avulla.

• Liikenne: 7,87 miljardia tonnia CO2-päästöjä vuodessa

95 prosenttia liikenteeseen käytetystä energiasta on peräisin fossiilisista polttoaineista – etenkin dieselistä ja bensiinistä. Vain viisi prosenttia liikenteestä käyttää vihreämpiä energiamuotoja, kuten aurinkopaneeleita ja sähkömoottoreita.

• Teollisuus: 6,11 miljardia tonnia CO2-päästöjä vuodessa

Teollisuuden tuottamat kasvihuonekaasut ovat lähtöisin fossiilisten polttoaineiden käytöstä esimerkiksi tehtaissa. Päästömäärään kuuluvat myös hiilidioksidia muodostavat kemialliset prosessit ja metallien työstäminen.

• Rakennukset: 2,72 miljardia tonnia CO2-päästöjä vuodessa

Myös silloin, kun lämmität kotiasi muulla kuin sähköllä tai laitat ruokaa puuhellalla, aiheutat hiilidioksidipäästöjä. Ja energiaa kuluu tietenkin hyvin suuria määriä jo taloja rakennettaessa.

• Muu: 2,21 miljardia tonnia CO2-päästöjä vuodessa

Ensisijainen kasvihuonekaasujen lähde tässä ryhmässä on myös peräisin energiasektorilta. Tähän kuuluvat kuitenkin prosessit, jotka eivät suoraan tuota sähköä. Esimerkiksi raakaöljyn pumppaaminen, jalostusprosessit ja energiansiirto.

Kaikki aiheuttamamme hiilidioksidipäästöt eivät kuitenkaan päädy ilmakehään. Laskelmien mukaan valtameret sitovat itseensä noin 30 prosenttia vapautuvasta hiilidioksidista ja maapallon kasvit noin 25 prosenttia.

Toisin sanoen noin 45 prosenttia hiilidioksidipäästöistä nousee ilmakehään, missä hiilidioksidi osaltaan vahvistaa kasvihuoneilmiötä ja lämmittää maapalloa.