Hiilidioksidista lentopolttoainetta

Brittiläiset tutkijat ovat keksineet edullisen ja energiatehokkaan tavan valmistaa hiilidioksidista lentopolttoainetta. Juju on rautapölyssä.

Brittiläiset tutkijat ovat keksineet edullisen ja energiatehokkaan tavan valmistaa hiilidioksidista lentopolttoainetta. Juju on rautapölyssä.

Shutterstock

Englantilaisessa Oxfordin huippuyliopistossa on kehitetty menetelmä, jolla voidaan tehdä hiilidioksidista – yleisimmästä kasvihuonekaasusta – lentopolttoainetta. Sillä lentoliikenne on periaatteessa muutettavissa ilmastoneutraaliksi.

Ilmailun osuus liikenteen hiilidioksidipäästöistä on noin 12 prosenttia. Vaikka suunnitellaan sähkölentokoneita, ollaan vielä kaukana siitä, että tavallinen matkustajakone lentää kestävällä tavalla tuotetulla sähköllä.

Siinä tapauksessa, että lentopolttoaine valmistetaan öljyn sijasta hiilidioksidista, joka muuten päätyisi ilmakehään lämmittämään maapalloa, voidaan puhua todellisesta vihertymisestä. Brittitutkijat ovat saavuttaneet juuri tämän tavoitteen.

Rautapöly käynnistää reaktion

Fossiiliset polttoaineet sisältävät hiilivetyjä, joiden palaessa syntyy hiilidioksidia. Oxfordin yliopistossa asiat on käännetty päälaelleen: hiilidioksidista tehdään hiilivetyjä rautapölyyn perustuvalla katalysaattorilla, joka käynnistää kemiallisen reaktion.

Katalysaattori annostellaan reaktiokammioon yhdessä hiilidioksidin, sitruunahapon ja vedyn kanssa. Kun kammio kuumennetaan 350-asteiseksi, alkaa reaktiosarja, jossa hiilidioksidimolekyylien happiatomeista erottuvat hiiliatomit yhtyvät vetyyn. Silloin syntyy hiilivetyjä, joita voidaan käyttää lentopolttoaineena.

Kun reaktiokammiota koekäytettiin yli 20 tuntia, 38 prosenttia hiilidioksidista muuttui toisiksi kemiallisiksi yhdisteiksi.

Yhdisteistä hieman alle puolet oli hiilivetyjä. Loppu oli muun muassa eteeniä ja propyleenia, joita käytetään muovin raaka-aineina. Jäljelle jääneet happi- ja vetyatomit yhtyivät vedeksi.

Sementtitehtaista polttoainetta matkustajakoneille

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun hiilidioksidia on onnistuttu muuttamaan polttoaineeksi. Tähän mennessä prosessi on kuitenkin ollut kallis, hankala ja energiaa nielevä.

Oxfordin yliopiston kehittämä tekniikka on edullinen rautakatalysaattorin ja vaihtoehtoja pienemmän sähkönkulutuksen ansiosta. Lisäksi se säästää ympäristöä, kun käytetään uusiutuvia energianlähteitä, kuten aurinko- ja tuulivoimaa.

Tutkijat visioivat, että lentopolttoainetta tuotetaan teräs- ja sementtitehtaiden yhteydessä. Molemmissa syntyy paljon hiilidioksidipäästöjä, jotka on mahdollista ohjata suoraan reaktorikammioihin raaka-aineeksi.