Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

CO2 2014/13
Luonto - Ilmastonmuutos

Hiilidioksidia voidaan loppusijoittaa syvälle maan alle

Katso animaatio prosessista, jolla hiilidioksidia voidaan varastoida 800 metrin syvyyteen. Samalla ilmakehään pääsevien kasvihuonekaasujen määrä pienenee.

Voimistuva kasvihuoneilmiö saattaa nostaa maapallon keskilämpötilaa pari astetta tämän vuosisadan loppuun mennessä. Jos ennuste toteutuu, jäätiköistä vapautuu niin paljon vettä, että valtamerien pinta kohoaa.

Kasvihuonekaasu hiilidioksidi, CO2, on uhkaavan ilmastonmuutoksen avaintekijä. Sitä syntyy muun muassa poltettaessa fossiilisia polttoaineita, kuten kivihiiltä ja öljyä, jotka perustuvat muinoin ilmakehästä hiilidioksidia sitoneisiin kasveihin.

Käytettäessä näitä niin sanottuja uusiutumattomia energianlähteitä hiilidioksidi päätyy jälleen ilmakehään. Siellä kaasu pidättää maanpinnalta avaruuteen suuntautuvaa pitkäaaltoista lämpösäteilyä, jonka taustalla on Auringon maapalloa lämmittävä vaikutus, muodostamalla eräänlaisen eristevaipan planeetan ympärille.

CO2 talteen

Jos lämpö- ja sähkövoimalat voisivat ottaa talteen poltossa syntyvän hiilidioksidin ja nesteyttää sen, kaasu olisi mahdollista loppusijoittaa kallioperään. Niinpä päästöt umpioituisivat sinne, missä niiden alkuperäkin on. Kyseessä olisi pysyvä varastointi, koska hiilidioksidi ei pääsisi ulos maan uumenista, ellei sitä varta vasten pumpattaisi sieltä.

Näin toimivat voimalaitokset voivat pienentää ilmakehään pääsevien kasvihuonekaasujen määrää.

Video: Katso, miten hiilidioksidin varastointi toimii