Bakteerit muuttavat kasvit CO2-imureiksi

Sienet ja bakteerit voivat tehdä kasvien juurista hiilidioksidin surman. Menetelmän kehittänyt yritys uskoo, että näin voidaan sitoa hiilidioksidia 25 prosenttia maailman vuotuisista päästöistä.

Australian itärannikolla on käynnissä kiinnostava ilmastokoe: Joukko seudun viljelijöitä kylvää sienillä ja bakteereilla pinnoitettuja siemeniä, jotka voivat muuttaa kasvit ihanteellisiksi hiilidioksidi-imureiksi.

Kokeen taustalla on Soil Carbon Co. -yritys, joka uskoo, että menetelmällä voidaan sitoa ilmakehästä joka vuosi 8,5 gigatonnia hiilidioksidia. Määrä vastaa neljännestä maailman vuotuisista kokonaispäästöistä.

Mikrobit sitovat hiiltä maahan

Uusi tekniikka on eräänlaista hakkerointia, jolla peukaloidaan luonnollista hiilen kiertoa.

Kasvit kasvavat yhteyttämällä, eli ne tekevät maassa olevasta vedestä ja ilman hiilidioksidista aurinkoenergian avulla happea ja hiilihydraatteja.

Kasvi käyttää osan hiilihydraateista kasvamiseen ja osan se siirtää juuria pitkin maahan. Kasvit toisin sanoen sekä sitovat hiiltä omaan biomassaansa että pumppaavat sitä maahan.

Soil Carbon Co. -yrityksen tekniikalla huolehditaan siitä, että hiili jää maahan. Siementen mukana maahan kulkeutuvat mikrobit ovat niin sanottuja endofyyttejä eli kasvien kanssa symbioosissa eläviä mikrobeja.

Siemeniin istutetaan endofyyteiksi kutsuttuja bakteereja ja sieniä, jotka muuntavat kasvien juurten hiilen melaniini-pigmentiksi. Melaniini on vakaata, ja se sitoo hiilidioksidia tehokkaasti maahan.

Endofyytit pystyvät syömään hiiltä, jota erittyy juurista, ja muuntamaan sitä melaniiniksi, joka on veteen liukenematonta pigmenttiä.

Hiili saadaan näin muutettua muotoon, joka ei huuhtoudu pois maasta. On myös osoitettu, että melaniinihiukkasilla on taipumus kerääntyä yhteen pieniksi paakuiksi, joissa ne säilyvät pitkään hajoamatta.

Endofyytit voivat lisäksi parantaa maan laatua niin, että siitä tulee ravinteikkaampaa ja vähemmän altista eroosiolle ja kuivuudelle.

Yksinkertainen periaate tekee konstista tehokkaan

Soil Carbon Co. uskoo, että sen kehittämää tekniikkaa voidaan levittää nopeasti. Se ei vaadi viljelijöiltä suuria koneinvestointeja tai pitkiä koulutuksia. Kaikki tarvittava on jo olemassa.

Viljelijät vain ostavat siemeniä, jotka on valmiiksi pinnoitettu mikrobeilla, tai käsittelevät siemenet itse ennen kylvämistä. Tämä takaa Soil Carbon Co. -yrityksen mukaan tehokkaan, edullisen ja helposti laajaan käyttöön sovellettavan tavan torjua ilmakehän kasvavaa hiilidioksidipitoisuutta.