Grönlannin jäätiköllä piilee sinnikästä elämää

Elottomana pidetystä jäätiköstä on löydetty tuhansittain sitkeähenkisiä eliöitä, joilla voi olla vaikutusta jäätikön sulamiseen.

Tutkijat Grönlannin jäätiköllä

Tanskalaistutkijat ovat löytäneet Grönlannin mannerjäätikön sulavesilätäköistä 4 000 lajin pieneliöitä.

© Laura Halbach

Elämän monimuotoisuus ja sinnikkyys on yllättänyt tutkijat kerta toisensa jälkeen.

Miljardeja ällistyttäviä bakteereja ja muita eliöitä on löydetty muun muassa kilometrin syvyydestä onkaloista, joissa ei ole valoa eikä happea.

Sinnikkäin tunnettu eliö, muutaman millimetrin kokoinen karhukainen, on selvinnyt hengissä kymmenen päivän matkasta satelliitin pinnalla avaruuden tyhjiössä alttiina jäätävälle kylmyydelle ja säteilylle, joka tappaisi useimmat eliöt.

Nyt pikku eliöt yllättävät taas.

Tanskalaisen Århusin yliopiston ympäristötieteen tutkijat ovat löytäneet Grönlannin mannerjäästä tuhansittain pieneliöitä. Ne kukoistavat ympäristössä, jonka oletettiin olevan lähes eloton, koska se on äärimmäisen vähäravinteinen. Tutkijat uskovat eliöillä olevan vaikutusta siihen, miten nopeasti mannerjäätikkö sulaa.

”Pienessä sulavesilätäkössä jäätikön pinnalla voi olla 4 000 eri lajia. Pieneliöt käyttävät ravinnokseen bakteereja, leviä, viruksia ja mikroskooppisen pieniä sieniä”, kertoo tutkimusryhmää johtanut ympäristötieteen professori Alexandre Anesio yliopiston lehdistötiedotteessa.

”Se on kokonainen oma ekosysteeminsä, josta olemassaolosta emme aiemmin tienneet.”

Harmittoman näköistä

Tutkijoiden löytämät pieneliöt elävät sekä jään pinnalla että sen sisällä. Erityisen paljon tutkijoiden aikaa on vienyt pieni musta levä, joka värjää jään tummaksi.

Pitkulainen tumma levä näyttää ensi silmäykseltä harmittomalta otukselta, mutta juuri sen väri tekee siitä kiinnostavan, sillä se kiihdyttää jään sulamista, Alexandre Anesio kertoo.

”Kun jää värjäytyy tummaksi, siitä heijastuu vähemmän auringonsäteilyä. Auringon lämpö imeytyy jäähän ja alkaa sulattaa sitä.”

”Mitä enemmän jäätikkö sulaa, sitä enemmän ilmasto lämpenee.”

Tumma levä

Grönlannin jäätiköltä löydetyn tumman levän väri on peräisin pigmentistä, jolla se suojautuu auringonsäteilyltä.