gravemaskine, motor, brint

Työkoneet saavat vetymoottorin

Ilmastoystävällinen vety voi korvata dieselin raskaiden työkoneiden voimanlähteenä.

Ilmastoystävällinen vety voi korvata dieselin raskaiden työkoneiden voimanlähteenä.

Shutterstock

Autonvalmistajat ovat kovaa vauhtia siirtymässä sähköautoihin, mutta akut ja sähkömoottorit eivät vielä sovi kaikkiin ajoneuvoihin. Tilanne voi kuitenkin muuttua. Saksalainen moottorivalmistaja Deutz on kehittänyt uuden vetymoottorin, joka on tarkoitettu kaivinkoneisiin ja muihin raskaisiin ajoneuvoihin.

Vetykäyttöisiä henkilöautoja on ollut käytössä jo jonkin aikaa – vaikkakin ne ovat yhä varsin harvinaisia. Niissä on sähkömoottori, jonka sähkö syntyy vedyllä polttokennossa.

Polttokennotekniikka on kuitenkin monimutkaista ja kallista. Deutzin uusi vetymoottori on polttomoottori kuten nykyiset bensiini- ja dieselmoottorit ja perustuu samaan tekniikkaan, jota on kehitetty ja testattu yli sata vuotta.

Bensiinin tai dieselin asemesta uudessa moottorissa poltetaan vetyä eivätkä sen pakokaasut rasita ilmastoa.

Moottori, vety, Deutz

Deutzin TCG 7.8 H2 -vetymoottori ei ulkonäöltään juuri eroa tavallisesta dieselmoottorista. Dieselöljyn sijaan siinä poltetaan vetyä.

© Deutz

Uuden moottorin tyyppinumero on TCG 7.8 H2. Aluksi sitä on tarkoitus käyttää paikallaan olevissa koneissa, kuten pumpuissa, mutta myöhemmin on luvassa myös liikkuviin koneisiin sopivia malleja.

Akkujen ja sähkömoottorien voimin toimivia kaivinkoneita on olemassa, mutta sähkötekniikalla on haittapuolensa.

Henkilöauto on ajossa keskimäärin noin 300 tuntia vuodessa. Kaivoksilla käytettävät isot kaivinkoneet sen sijaan ovat käytössä monessa vuorossa, jolloin ajotunteja tulee vuodessa helposti 5 000.

Henkilöauto on ajossa keskimäärin 300 tuntia vuodessa. Kaivinkonetta käytetään 5 000 tuntia vuodessa.

Päivää kohti käyttöaika on 14 tuntia ympäri vuoden. Siihen on vaikeaa päästä sähkömoottoreilla ja ladattavilla akuilla.

Akkujen ongelma on myös niiden paino. Brittiläinen työkonevalmistaja JCB, joka myös kehittelee vetymoottoreita, on laskenut, että jos 20 tonnin kaivinkone toimisi sähkömoottorilla, siihen tarvittaisiin kahdeksan tonnia painava akusto.

Kun koneen paino kasvaa, kaikki koneet osat on tehtävä kestävämmiksi, mikä taas tekee koneesta entistä raskaamman – ja kalliimman.

Akut ja niihin liittyvät mekaaniset muutokset nostavat kaivinkoneen hinnan kaksinkertaiseksi dieselkäyttöisiin verrattuna. Myös vetypolttokennot lisäävät valmistuskustannuksia. Sen sijaan vetykäyttöinen polttomoottori ei ole merkittävästi kalliimpi kuin dieselmoottori.

Vedyn valmistukseen tarvittava sähkö saataisiin esimerkiksi tuulivoimaloiden öisin tuottamasta ylijäämäsähköstä. Deutz arvioi, että ensimmäiset vetypolttomoottoriset työkoneet tulevat markkinoille vuonna 2024.