Polttokennot:
Useimmissa polttokennoissa käytetään vetyä virran tuottamiseksi sähkömoottoriin. Vedyn tuotanto tapahtuu kuitenkin hajottamalla maakaasua hyvin kuumalla höyryllä vedyksi ja hiileksi. Prosessissa vapautuvien hiilidioksidipäästöjen vuoksi vetyauto ei ole kovin vihreä.
Akut:
Akkuihin voidaan varastoida energiaa suoraan jo olemassa olevasta sähköverkosta. Jos sähkön lähde on esimerkiksi tuulienergia, akkuautoa voidaan sanoa vihreäksi.
Toimintamatka
Polttokennot:
Vety voi varastoida suuria määriä energiaa, ja tankillisella saavutetaan sama toimintamatka kuin bensiiniautolla. Vedyn lämpöarvo on 120 megajoulea kilo – bensiinin vain 44.
Akut:
Akut voivat parhaassa tapauksessa varastoida 2–3 megajoulea kiloa kohti. Vain kalleimmat akkuautot pystyvät ajamaan noin 500 kilometriä yhdellä latauksella.
Tankkaaminen
Polttokennot:
Vetyauton tankkaaminen asemalla kestää vain muutaman minuutin. Vetyasemia on kuitenkin vielä harvassa.
Akut:
Täysi lataus saavutetaan niin sanotulla pikalatauksellakin nopeimmillaan reilussa tunnissa.
Akkujen latausasemia on kuitenkin paljon tiheämmässä kuin vetyasemia, ja useimmat autot voidaan kytkeä kotona sähköverkkoon ja jättää latautumaan yöksi.
Ja voittaja on...
Akkuautot voittavat, koska ne voivat hyödyntää olemassa olevaa sähköverkkoa. Akkujen tehostamiseksi tehdään paljon tutkimusta, joten toimintamatkaan liittyvät ongelmat vähenevät tulevaisuudessa.