Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

nb_u43 submarine
Liikenne - Sukellusveneet

Ääniaallot paljastavat sukellusveneet

Tukholman vesillä on etsitty kiivaasti vedenalaista alusta. Vieraan vallan sukellusveneeksi arveltu alus on saanut koko Ruotsin suunniltaan. Maailmansotien välisestä ajasta lähtien paras tapa paikantaa sukellusveneitä on ollut kaikuluotain.

Ruotsin puolustusvoimat hakee Tukholman läheisiltä vesiltä vierasta alusta kissojen ja koirien – ja onneksi myös hieman teknisempienkin välineiden avulla.

Vedenpinnan yläpuolella olevat alukset voidaan havaita tutkalla, lasertutkalla ja infrapunakameralla, mutta pinnan alle ulottuvassa etsinnässä on aina paras turvautua ääniaaltoihin.

Sukellusveneellä on ainutlaatuinen ääniprofiili

Akustisessa eli ääniaaltoihin perustuvassa paikantamisessa on kaksi menetelmää, aktiivinen ja passiivinen.

Passiivisessa menetelmässä kuunnellaan ääniä, joita tuottavat esimerkiksi sukellusveneen moottorit, potkurit ja pumput.

Kullakin sukellusvenetyypillä on oma ainutlaatuinen akustinen profiilinsa, jonka kokeneet kaikuluotaimen käyttäjät voivat tunnistaa. Vedenalaiset äänet tallennetaan hydrofoneiksi kutsutuilla mikrofoneilla.

Hydrofoneja voidaan vetää vedessä laivan tai sukellusveneen perässä, tai niitä voidaan sijoittaa merenpohjaan suurina verkostoina, kuten etenkin Yhdysvallat teki kylmän sodan aikana.

Kaiku paljastaa sukellusveneen matkan

Aktiivisessa menetelmässä lähetetään kaikuluotaimella äänisignaalia ja kuunnellaan kaikua, joka syntyy, kun signaali heijastuu takaisin esimerkiksi sukellusveneestä.

Nykyaikaisilla kehittyneillä kaikuluotainjärjestelmillä voidaan arvioida etäisyys sukellusveneeseen ja lisäksi erottaa alukset esimerkiksi kalaparvista ja valaista.

Kehitteillä on myös tarkkoja ”kaikuprofiileja”, joilla sukellusvenetyypit voitaisiin erottaa toisistaan kaiun perusteella.

Yhdysvaltojen laivasto on kehittänyt kolmannenkin ääneen perustuvan paikannusmenetelmän. Siinä mereen heitetään lentokoneesta tai laivasta ”äänipoijuja”, joilla voidaan sekä kuunnella vedenalaisia ääniä että lähettää kaikuluotainsignaalia.

Lue myös:

Kursk katstrofi
Sukellusveneet

KURSK – katastrofi sukellusveneessä

19 minuuttia
Submarine 2014
Sukellusveneet

Sukellusvene: Sukellusveneiden uppoumat

1 minuuttia
sukellusvene ennätykset topbillede
Sukellusveneet

Top 5: Ennätysten sukellusveneet

3 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota