Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Liikenne

Liikennevalojen värit

Miksi liikenteen ohjaamiseen käytetään punaisia ja vihreitä valoja? Onko sattumaa, että punainen valo kieltää ja vihreä valo sallii ajamisen?

Luonnossa punainen väri liittyy yleensä jonkinlaiseen uhkaan. Mm. hyönteismaailmassa punainen on tehokas signaaliväri, jolla eläimet varoittavat ja karkottavat vihollisiaan. Siksi ei liene sattuma, että liikenteenohjauksessa päädyttiin ilmaisemaan ajokielto juuri punaisella valolla. Yhdet ensimmäisistä liikennevaloista otettiin käyttöön vuonna 1862 Isossa-Britanniassa. Niillä ohjattiin liikennettä vilkkaassa rautatien ja maantien risteyksessä. Opastimessa punainen valo tarkoitti pysähtymispakkoa, kun taas valkoinen valo salli risteyksen ohittamisen. Rautateiden tasoristeyksissä käytetään yhä punaista vilkkuvaloa lähestyvän junan ja valkoista vilkkuvaloa vapaan kulun merkkinä. Lontoon kaupunki oli edelläkävijä liikennevalojen käyttöönotossa. Siellä alettiin ohjata liikennettä vuonna 1868 lähes nykyaikaisilla valo-opastimilla. Kaasuvalot olivat kuitenkin arvaamattomia. Poliisin hengen vaatinut räjähdysonnettomuus hidasti liikennevalojen yleistymistä kaupungissa, mutta rautateiden varsilla niistä tuli nopeasti tavallinen näky. 1890-luvulla liikennevaloihin ilmaantui kolmaskin väri, keltainen. Yhdysvalloissa kehitetyn kolmivärisen valo-opastimen keltaisella lampulla haluttiin antaa tienkäyttäjille ennakkovaroitus joko ajokiellosta tai kulkuluvasta. Kolmiväristen valo-opastimien rinnalla Yhdysvalloissa on ollut käytössä kahdesta kyltistä koostuva opastin, jossa kulkijoita kehotetaan joko pysähtymään (stop) tai jatkamaan matkaa (go). Syynä siihen, että vihreä valolla ilmaistaan vapaa kulku, on ehkä se, että vihreä koetaan miellyttäväksi väriksi. Lisäksi se on näön kannalta parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi sininen, sillä yksi silmän tappisolutyypeistä reagoi herkimmin vihreään valoon.

Lue myös:

Lentokoneet

TAISTELU ILMASTOSTA: Vettä ja roskaa tankkiin

7 minuuttia
Lentokoneet

Plasmamoottori mahdollistaa lentoliikenteen ilman fossiilisia polttoaineita

2 minuuttia
Liikenne

Airbus esittelee tulevaisuuden kulkuneuvon

0 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota