Uskaltaisitko lentää, jos konetta ohjaisi robotti?

Yhdysvaltojen ilmavoimat asensi perinteiseen lentokoneeseen ROBOpilot-robotin ja sai koneen lentämään ilman ihmisen apua. Koekoneen ensilento kesti kaksi tuntia ja sujui loistavasti. Muutaman viikon päästä sille kävi kuitenkin köpelösti, ja tällä hetkellä ei tiedetä, mitä metalleista ja johdoista kasatulle pilotille kuuluu.

Yhdysvaltojen ilmavoimat asensi perinteiseen lentokoneeseen ROBOpilot-robotin ja sai koneen lentämään ilman ihmisen apua. Koekoneen ensilento kesti kaksi tuntia ja sujui loistavasti. Muutaman viikon päästä sille kävi kuitenkin köpelösti, ja tällä hetkellä ei tiedetä, mitä metalleista ja johdoista kasatulle pilotille kuuluu.

Kapteenin istuin on poistettu, ja sen tilaa hallitsee ROBOpilot – maailman ensimmäinen lentokoneen robottipilotti.

Paikaltaan robotti "lukee" tuulen nopeutta, lentokorkeutta ja koneen nopeutta gps-järjestelmän ja erilaisten anturien avulla. Se kääntelee ruoria, painelee jarru- ja kaasuvipuja samaan tapaan kuin ihminen käsillään.

ROBOpilot pystyy toisin sanoen korvaamaan elävän pilotin kaikissa lennon vaiheissa.

Robotin on kehittänyt Yhdysvaltojen ilmavoimien tutkimusyksikkö Air Force Research Laboratory, AFRL, ja DZYNE Technologies Incorporated, joka kehittää lentokoneisiin koneiden osia sekä tietojärjestelmiä ja niiden laitteistoja.

Taivaita tavoitteleva robotti nousi koneella ilmaan ja laskeutui Utahissa sijaitsevassa lentotukikohdassa 9. elokuuta. Se rekisteröi koneen nopeuden ja korkeuden oikein ohjaamosta ja seurasi lentosuunnitelmaa tarkalleen. Yksikään ihminen ei puuttunut sen toimiin lainkaan.

Joka kuuseen kurkottaa, katajaan kapsahtaa

Vuodelta 1968 peräisin oleva pienkone Cessna 206 suoritti kaksituntisen ensilennon upouuden konekapteenin kanssa täysin takeltelematta – ja selvitti siten Yhdysvaltojen ylimmän ilmailuviranomaisen, Federal Aviation Administrationin käytännön lentokokeen.

Muutamaa viikkoa myöhemmin, 22. elokuuta, kun kaikki näytti sujuvan kuin tanssi, tapahtui onnettomuus.

AFRL ei ole kertonut paljoakaan siitä, mikä meni vikaan.

Yhdysvaltojen ilmavoimat paljasti, että virhe, jonka vuoksi ROBOpilot joutui kiireen vilkkaa korjattavaksi, tapahtui koelennon aikana, ja että teknikot pyrkivät pelastamaan koneesta dataa, joka auttaisi ymmärtämään, mitä tarkalleen tapahtui.

Korkealla Yhdysvaltojen ilmavoimien hierarkiassa sijaitseva lähde totesi puolustusalan Defense Daily -lehdessä:

Opimme jokaisesta hankkeesta tärkeitä asioita. Olen varma siitä, että ROBOpilotin kehitystiimi tutkii datan tarkkaan löytääkseen virheen – ja jatkaa kehitystyötä. William Cooley, kenraalimajuri, AFRL

Lentokone tuhoutui ilmeisesti niin pahoin, että sitä ei saada enää lentokelpoiseksi.

AFRL vakuuttaa, ettei lento-onnettomuudessa loukkaantunut ihmisiä.

Lähtisitkö lomamatkalle, jos ohjaamossa olisi ROBOpilot?

ROBOpilotin uskotaan tulevaisuudessa osaavan tehdä kaiken sen, minkä oikea lentäjäkin. Sen täytyy myös oppia ottamaan matkustajat sisään lennolle. Siksi se ei ole vain automaatti eikä mikään kauko-ohjauksinen drooni.

ROBOpilot on edullisempi ja mukautuvaisempi kuin drooni, koska se voi vaihtaa koneesta toiseen kuin oikea lentäjä - ROBOpilotin tapauksessa tosin koneesta on ensin irrotettava kapteenin istuin ennen kuin kone pääsee ilmaan.

Vaurioituneen robottipilotin ja sen seuraajien on ensin todistettava arvonsa rahtikoneissa, palonsammutuskoneissa ja sotilaallisissa valvontaoperaatioissa ennen kuin se voi alkaa kuljettaa lomalaisia tai muita matkustajia.

Se päivä kuitenkin koittaa. Silloin sinultakin kysytään:

Alla olevalta videolta näet, miten ROBOpilot tarttuu ohjaimiin, painaa kaasuvipua ja jarruttaa. Videolta saat käsityksen myös siitä, miten robotti käyttää gps-laitteistoa ja antureitaan tilanteen hahmottamiseksi.

Vanhan koneen kojelaudan edessä vaikuttaa olevan aivan pätevä lentäjä. Hauskaa matkaa.