© GETTY IMAGES
Liikenne - Lentokoneet

Miksi GPS puuttuu mustasta laatikosta?

Vuonna 2014 Malaysia Airlinesin lento 370 hävisi jäljettömiin. Eikö isoissa matkustajakoneissa ole GPS-lähetintä?

Malaysia Airlinesin lennon 370 tutkinta lopetettiin tammikuussa 2017. Koneen oletetaan syöksyneen maaliskuussa 2014 Intian valtamereen.

Etsinnöissä keskityttiin mustaksi laatikoksi kutsutun oranssin lennonrekisteröintilaitteiston löytämiseen, sillä sen vedessä aktivoituva paikannusjärjestelmä lähettää sekunnin välein äänimerkin.

Vedessä toimivan paikanninlaitteen paristot tyhjenevät noin kuukaudessa.

Sen signaali on ultraäänipulssi, joka voidaan havaita useiden kilometrien syvyydestä.

Pitempiä radioaaltoja hyödyntäviä järjestelmiä, kuten GPS:ää, ei sen sijaan kannata käyttää, koska radioaallot vaimenevat nopeasti merivedessä.

Airbus-yhtiö kehittää uudenlaista kelluvaa mustaa laatikkoa, joka irtoaa itsestään koneesta. Sen ei ole tarkoitus korvata lentoarvotallenninta ja ohjaamon ääninauhuria, vaan se täydentää niitä.

Tavoitteena on varustaa lentokoneet kaksoisjärjestelmällä, joka auttaa paitsi etsinnässä myös onnettomuustutkinnassa.

Uusi musta laatikko kelluu

Vuodesta 2019 alkaen Airbusin koneet varustetaan irrotettavalla rekisteröintilaitteella, joka ei uppoa.

Lue myös:

US jet pilot
Lentokoneet

Miten g-housut parantavat lentäjän suorituskykyä?

0 minuuttia
Lentokoneet

Onnettomuudet ovat parantaneet lentoturvallisuutta

14 minuuttia
Airbusin kone lentää 5 500 km/h
Lentokoneet

Airbusin kone saavuttaa 5 500 km/h

0 minuuttia
Suosituimmat

Kirjaudu sisään

Virhe: Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
NäytäPiilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!