Maailman suurin matkustajakone lensi kolme tuntia ruokaöljyllä

Vihreyden haistaa jo kauas, kun maailman suurin matkustajakone lentää 100-prosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella.

Vihreyden haistaa jo kauas, kun maailman suurin matkustajakone lentää 100-prosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella.

Wikimedia Commons / Riik@mctr

Airbus 380 -lentokone on ensimmäistä kertaa lentänyt kolmen tunnin lennon polttoaineella, josta pääosa on 100-prosenttisesti kierrätettyä paistinrasvaa.

Maailman suurimmassa matkustajakoneessa, superjumbossa, on tilaa 545 matkustajalle. Kone teki vihreän lentonsa Ranskassa Airbus-yhtiön kotikaupungista Toulousesta Välimeren rannikolla sijaitsevaan Nizzaan.

Neljä päivää myöhemmin Airbus-koneen Rolls-Royce Trent 900 -moottoriin syötettiin jälleen 27 tonnia uusiutuvaa polttoaineseosta, jossa on käytettyä ruokaöljyä, maatalousjätteitä ja ei-fossiilisia polttoaineita.

Viime vuoden aikana Airbus on tehnyt onnistuneita testilentoja kolmella eri lentokoneella, joissa on käytetty uusiutuvaa polttoainetta. A380-koneen lisäksi lentoja on tehty Airbusin A319Neo- ja A350-lentokoneilla.

Pienentää CO2-päästöjä 80 prosenttia

Suuret lentoyhtiöt kuten Air France, Lufthansa ja Singapore Airlines käyttävät 280 tonnia painavia Airbus 380 -koneita kaukolennoillaan. Kun uusi polttoaineseos yleistyy, ilmailun tulevaisuus näyttää vihreältä.

Airbus 380 -koneella tehdyn lennon laskennallinen pituus voi olla lähes 15 000 kilometriä. Pitkillä lentomatkoilla maapallon toiselle puolelle uusiutuva lentopolttoaine voi pienentää CO2-päästöjä lähes 80 prosenttia.

Airbusin A380-testikone, MSN 1, nousi Toulosen-Blagnacin lentokentältä Ranskasta perjantaina 25. maaliskuuta kello 8.43 paikallista aikaa.

© Airbus S.A.S. / A. Doumenjou / Master Films

Ympäristöyställisyyden lisäksi vihreä polttoaine on jopa kolme prosenttia tehokkaampaa kuin perinteinen lentopolttoaine. Pienetkin erot merkitsevät lentoliikenteessä, kun ruokaöljystä tehtyä polttoainetta kuluu 14 litraa kilometrillä.

Vihreä polttoaineseos maksaa nimittäin viisi kertaa niin paljon kuin perinteinen lentopolttoaine, sillä uuden tuotteen tuotanto on edelleen varsin pienimuotoista.

Tämä tarkoittaa sitä, että tulevina vuosina lentolippujen hinnat nousevat, jos valtiot eivät tue lentoliikenteen vihreää siirtymää samaan tapaan kun aiemmin on tuettu vihreää energiantuotantoa.

CO2-neutraali vuonna 2050

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto, IATA, on asettanut tavoitteekseen, että lentoliikenne on CO2-neutraalia viimeistään vuonna 2050.

Tavoite on määrä saavuttaa pääasiassa uusilla polttoaineseoksilla.

Vihreiden lentopolttoaineiden kysyntä oli vuonna 2021 vain 100 miljoonaa litraa, kun kaikkiaan polttoainetta käytettiin 200 miljardia litraa.

Toisin sanoen vain 0,05 prosenttia maailmassa käytettävästä lentopolttoaineesta on nykyisin uusiutuvaa. Osuuden odotetaan kuitenkin kasvavan lähivuosina huomattavasti, kun lentokoneiden moottoreista rakennetaan sellaisia, että ne pitävät koneet ilmassa ympäristöystävällisillä seoksilla.