26 miljonaa tuntia simulointia
Kaikkiaan 51 muodonmuutoksen, 26 miljoonan simulaatiotunnin ja viiden tuulitunnelikokeen jälkeen Overture on tuotantovalmis.
Overturesta puhutaan Concorden lapsena tiettyjen yhtäläisyyksien vuoksi. Tärkein yhdistävä tekijä lienee kuitenkin suurin mahdollinen lentonopeus.
Myös Concordella voitiin lentää noin 2 000 kilometrin tuntivauhtia, mutta se kulutti yhtä paljon polttoainetta kuin neljä jumbojettiä ja melusi. Overture ei ole yhtä paha melusaasteen lähde, ja se lentää uusiutuvalla polttoaineella (SAF, sustainable aviation fuel).
Overturen neljän moottorin hörppimä SAF-polttoaine valmistetaan biomassasta, joka on kotitalouksien ja yritysten jätettä.
Kiinteä meluntorjuntajärjestelmä
Symmetrisesti pareittain sijoitetut moottorit käyttävät tehokkaasti ilmaa myös siinä vaiheessa, kun kone alkaa lentää ääntä nopeammin.
Overturen suunnittelijat ovat pyrkineet pienentämään meluhaittoja. Fysiikan lakien takia syntyy kuitenkin räjähdystä muistuttava ääni, yliäänipamaus, kun äänivalli rikkoutuu noin 1 225 kilometrin tuntinopeudessa. Sille ei voida juuri mitään.
Moottorien sijainti pienentää kuitenkin painetta ja samalla melua. Lisäksi Overture on varustettu melunvaimennusjärjestelmällä.
Kun Overturella lennetään mantereen yläpuolella, sen nopeus ei saa ylittää äänennopeutta äänivallin rikkoutumisesta johtuvan melun välttämiseksi.
Suurimmaksi matkalentonopeudeksi kaavaillaan kuitenkin 1,7-kertaista äänennopeutta.
Esikuvana lokki
Overturen suunnittelussa on siis kiinnitetty paljon huomiota meluhaittojen ja päästöjen pienentämiseen. Avuksi on otettu hiilikomposiitti, joka kestää paremmin korkeita lämpötiloja kuin lentokoneissa perinteisesti käytettävä alumiini.
Hiilikomposiitin ansiosta koneesta saadaan kevyt, ja pienempi paino heijastuu positiivisesti polttoaineenkulutukseen. Täyteen tankatun 65–80-paikkaisen Overturen toimintamatka on 6 800 kilometriä.
Jokseenkin kolmion eli niin sanotun deltasiiven muodostavien siipien muotoilussa otettiin mallia lokeista.
Ilma virtaa lokinsiipien ansiosta tasaisesti koneen ympärillä, mikä on hyvä asia paitsi nostovoiman myös polttoaineenkulutuksen ja melun kannalta.
Perinteinen deltasiipi, jota on käytetty esimerkiksi hävittäjissä, sopii huonosti pieniin nopeuksiin. Overturella on kuitenkin mahdollista lentää joustavasti suhteellisen hitaasti – ilman häiritsevää melua.
American Airlines on tilannut Overturen lisäksi 100 täyssähköistä 19-paikkaista lentokonetta ruotsalaiselta Heart Aerospacelta.
Syöttöliikenteeseen sopivien koneiden on tarkoitus alkaa lentää Yhdysvalloissa vuonna 2026.