Boom Overture

Maailman nopein matkustajakone rikkoo äänivallin biopolttoaineella

Ennen pitkää Concorde saa seuraajan, joka on sitä kevyempi, ketterämpi ja paljon ympäristöystävällisempi ääntä nopeampi lentokone.

Ennen pitkää Concorde saa seuraajan, joka on sitä kevyempi, ketterämpi ja paljon ympäristöystävällisempi ääntä nopeampi lentokone.

Illustration: Boom

Maailman suurin lentoyhtiö, American Airlines, on jokin aika sitten tilannut 20 ääntä nopeampaa, hiilidioksidineutraalia Overture-konetta. Niillä on tarkoitus aloittaa reittilennot vuonna 2029.

Overturen matkalentonopeudeksi kaavaillaan yli 2 000:ta kilometriä tunnissa. Maailman nopein matkustajakone ei ole kuitenkaan vielä tehnyt neitsytlentoa.

Tilauksen tehnyt American Airlines pyrkii painamaan matkustusajan Lontoon ja New Yorkin välillä 3,5 tuntiin ja käyttämään lennoilla pelkästään biopolttoainetta, joka on valmistettu kotitalouksien ja maatilojen jätteistä.

Asian on julkistanut Overturen valmistaja Boom Supersonic tiedotteessaan.

26 miljonaa tuntia simulointia

Kaikkiaan 51 muodonmuutoksen, 26 miljoonan simulaatiotunnin ja viiden tuulitunnelikokeen jälkeen Overture on tuotantovalmis.

Overturesta puhutaan Concorden lapsena tiettyjen yhtäläisyyksien vuoksi. Tärkein yhdistävä tekijä lienee kuitenkin suurin mahdollinen lentonopeus.

Myös Concordella voitiin lentää noin 2 000 kilometrin tuntivauhtia, mutta se kulutti yhtä paljon polttoainetta kuin neljä jumbojettiä ja melusi. Overture ei ole yhtä paha melusaasteen lähde, ja se lentää uusiutuvalla polttoaineella (SAF, sustainable aviation fuel).

Overturen neljän moottorin hörppimä SAF-polttoaine valmistetaan biomassasta, joka on kotitalouksien ja yritysten jätettä.

Kiinteä meluntorjuntajärjestelmä

Symmetrisesti pareittain sijoitetut moottorit käyttävät tehokkaasti ilmaa myös siinä vaiheessa, kun kone alkaa lentää ääntä nopeammin.

Overturen suunnittelijat ovat pyrkineet pienentämään meluhaittoja. Fysiikan lakien takia syntyy kuitenkin räjähdystä muistuttava ääni, yliäänipamaus, kun äänivalli rikkoutuu noin 1 225 kilometrin tuntinopeudessa. Sille ei voida juuri mitään.

Moottorien sijainti pienentää kuitenkin painetta ja samalla melua. Lisäksi Overture on varustettu melunvaimennusjärjestelmällä.

Kun Overturella lennetään mantereen yläpuolella, sen nopeus ei saa ylittää äänennopeutta äänivallin rikkoutumisesta johtuvan melun välttämiseksi.

Suurimmaksi matkalentonopeudeksi kaavaillaan kuitenkin 1,7-kertaista äänennopeutta.

Esikuvana lokki

Overturen suunnittelussa on siis kiinnitetty paljon huomiota meluhaittojen ja päästöjen pienentämiseen. Avuksi on otettu hiilikomposiitti, joka kestää paremmin korkeita lämpötiloja kuin lentokoneissa perinteisesti käytettävä alumiini.

Hiilikomposiitin ansiosta koneesta saadaan kevyt, ja pienempi paino heijastuu positiivisesti polttoaineenkulutukseen. Täyteen tankatun 65–80-paikkaisen Overturen toimintamatka on 6 800 kilometriä.

Jokseenkin kolmion eli niin sanotun deltasiiven muodostavien siipien muotoilussa otettiin mallia lokeista.

Boom Overture

Valmistajan mukaan ääntä nopeammassa koneessa voi matkustaa ylellisesti.

© Boom

Ilma virtaa lokinsiipien ansiosta tasaisesti koneen ympärillä, mikä on hyvä asia paitsi nostovoiman myös polttoaineenkulutuksen ja melun kannalta.

Perinteinen deltasiipi, jota on käytetty esimerkiksi hävittäjissä, sopii huonosti pieniin nopeuksiin. Overturella on kuitenkin mahdollista lentää joustavasti suhteellisen hitaasti – ilman häiritsevää melua.

American Airlines on tilannut Overturen lisäksi 100 täyssähköistä 19-paikkaista lentokonetta ruotsalaiselta Heart Aerospacelta.

Syöttöliikenteeseen sopivien koneiden on tarkoitus alkaa lentää Yhdysvalloissa vuonna 2026.