Japanilainen JAL 123-lennon onnettomuuspaikka

Historian pahimmat lentoturmat

Lento-onnettomuus on harvinainen tapahtuma, mutta kun turma sattuu, kuolonuhreja tulee kerralla monta. Kaksi historian kolmesta pahimmasta lentoturmasta johtui siitä, että kaksi konetta törmäsi toisiinsa joko ilmassa tai kiitoradalla.

Lento-onnettomuus on harvinainen tapahtuma, mutta kun turma sattuu, kuolonuhreja tulee kerralla monta. Kaksi historian kolmesta pahimmasta lentoturmasta johtui siitä, että kaksi konetta törmäsi toisiinsa joko ilmassa tai kiitoradalla.

Polfoto/PANA/Ritzau Scanpix

Joka vuosi saattuu lento-onnettomuuksia, mutta niiden määrä on minimaalinen verrattuna siihen, miten monta lentokonetta ilmaan nousee päivittäin.

Vuonna 2019 lentojen määrä maailmassa oli kaikkiaan 69 miljoonaa, eli päivässä lentoja oli 188 901. Samana vuonna lento-onnettomuuksia isoille kaupallisille lentoyhtiöille sattui 86. Niissä kahdeksassa kuoli ihmisiä. Lento-onnettomuuksissa kuoli vuonna 2019 kaikkiaan 257 ihmistä.

Maailman pahimmat lento-onnettomuudet

Jotkin lennot ovat päätyneet niin suurin katastrofeihin, että ne ovat jääneet historiaan.

Tässä on lista maailman pahimmista lento-onnettomuuksista

10. Huono huolto syynä lentoturmaan

Onnettomuuspaikka American Airlinesin lento 191

Katsaus onnettomuuspaikkaan: American Airlinesin lento 191.

© United States Federal Aviation Administration
  • Vuosi: 1979
  • Kuolleet: 273
  • Selvinneet: 0

Hieman nousun jäleen American Airlinesin lennolla 191 ollut McDonnell Douglas DC-10-10, syöksyi Chicago O'Haren kansainväliselle lentokentälle.

Yhdysvaltojen historian pahin lentoturma johtui huonosta huollosta.
Kun lentokone nousi ilmaan, vasen moottori irtosi koneen vasemmasta siivestä, jolloin kone joutui epätasapainoon. Sitä oli mahdotonta ohjata.

Kaikki lentokoneessa olleet saivat surmansa.

9. Voimakas tuuli aiheutti turman Iranin yllä

  • Vuosi: 2003
  • Kuolleet: 275
  • Selvinneet: 0

Huonosta säästä huolimatta iranilainen sotilaskone, Iljušin Il-76-76MD, nousi ilmaan 19. helmikuuta 2003 Zahedanista Koneessa oli 275 matkustajaa.

Matkustajien joukossa oli useita Iranin vallankumouskaartin jäseniä.

Kone katosi myrskyssä äkkiä tutkasta, ja pian sen jälkeen Kermanin kaupungin lähistöllä kuultiin pamaus.

Lentokone oli törmännyt Kermania ympäröiviin 3 500 metriä korkeisiin vuoriin.

Kaikki koneessa olleet saivat surmansa. Onnettomuus oli pahin Iranin alueella sattunut lentoturma.

Aeron lento 311 syöksyi maahan Koivulahdessa

Aeron lennon 311 onnettomuuspaikka.

© Tuntematon

Suomen pahimman lentoturman syynä oli humala

  • Vuosi: 1961
  • Kuolleet: 25
  • Selvinneet: 0

Tammikuun 3. päivänä 1961 Aeron lento 311 nousi Kruununkylästä kohti Vaasaa. Yöllä oli satanut lunta, sää oli pilvinen ja sumuinen, pakkasta oli kaksi astetta. Kone syöksyi maahan Koivulahdessa, noin kymmenen kilometriä ennen Vaasaa.

Viimeiset 40 kilometriä kone oli lentänyt tavallista matalammalla ja tehnyt äkkiä kaaron vasemmalle vain 50 metrin korkeudessa.

Onnettomuuden jälkeen selvisi, että lentäjät olivat olleet voimakkaassa humalatilassa edellisenä päivänä. Heidän veressään oli lennon aikana vielä runsaasti alkoholia.

8. USA ampui iranilaisen matkustajakoneen

Frank C. Carlucci ja William J. Crowe Jr.

Yhdysvaltojen puolustusministeri Frank C. Carlucci ja Yhdysvaltojen asevoimien komentaja William J. Crowe Jr. lehdistötilaisuudessa.

© Tuntematon
  • Vuosi: 1988
  • Kuolleet: 290
  • Selvinneet: 0

Iraniin ja Irakin välisessä sodassa Yhdysvaltojen laivaston ristelijä USS Vincennes laukaisi ohjuksen kohti Iran Airin matkustajakonetta. Lennon 655 Airbus A300-200 Airliner oli matkalla kohti Dubaita, kun ohjus osui siihen Hormuzinsalmen yllä.

Yhdysvallat ilmoitti, että USS Vincennesin miehistö oli pitänyt matkustajakonetta sotilaskoneena ja laukaissut ohjuksen vahingossa sitä kohti.

USS Vincennesin asejärjestelmä tunnisti koneen matkustajakoneeksi sen transponderikoodin perusteella, mutta miehistö tulkitsi tietoja väärin. Yhdysvaltalaiset olivat yrittäneet saada yhteyttä koneeseen sotilas- ja siviilikanavien kautta siinä kuitenkaan onnistumatta.

Yhdysvallat suostui maksamaan uhreille korvauksen, mutta maan hallitus ei ole koskaan esittänyt Iranille virallista anteeksipyyntöä.

7. Malesialaiskone ammuttiin alas Ukrainan yllä

Malaysian Airlinesin lennon 17 palasia

Malaysian Airlinesin lento 17 ammuttiin alas ohjuksella

© Ministerie van Defensie
  • Vuosi: 2014
  • Kuolleet: 298
  • Selvinneet: 0

Heinäkuussa 2014 Malaysia Airlinesin lento 17, Boeing 777-200ER, ammuttiin alas Ukrainan yllä. Kone nousi ilmaan Amsterdamista ja oli matkalla Kuala Lumpuriin. Koneessa oli kaikkiaan 298 ihmistä, joista suurin osa oli hollantilaisia.

Donetskin alueen yllä lähellä Venäjän ja Ukrainan rajaa koneeseen osui ohjus.

Alueella oli samana vuonna aseellisia konflikteja, jotka liittyivät Venäjän suorittamaan Krimin miehitykseen. Ukrainan viranomaiset syyttivät tapahtumasta Donetskin alueen sepratisteja, Venäjällä taas osoittettiin syyttävää sormea Ukrainaa kohti.

Nyt vuonna 2021 Itä-Ukrainan konflikti jatkuu edelleen. Matkustajakoneen alasampumiseen liittyneet tapahtumat eivät ole vieläkään tarkkaan selvillä. Hollantilaisen tutkimusryhmän vuonna 2015 julkaiseman raportin mukaan, lentokoneeseen osui Buk-ohjus.

6. Palava kone teki hätälaskun Riadiin

Saudi Arabian Airlinesin lento 163 onnettomuuden jälkeen

Suuri osa Saudi Arabian Airlinesin lennolla 163 olleesta koneesta ehti palaa, ennen kuin tulipalo saatiin sammutettua.

© FAA
  • Vuosi: 1980
  • Kuolleet: 301
  • Selvinneet: 0

Saudi Arabian Airlinesin lennolla 163 olleen Lockheed L-1011-koneen lastiruumassa syttyi tulipalo 19. elokuuta 1980. Miehistö yritti laskeutumista samalla kuin liekit levisivät ruumaan katosta matkustamoon.

Kone ehti laskeutua takaisin Riadiin, mutta kapteeni ei saanut konetta evakuoitua, ennen kuin kaikki matkustajat olivat jo kuolleet myrkyllisiin savukaasuihin.

301 matkustajaa ja miehistön jäsentä kuoli, kun pelastushenkilökunta yritti saada heitä ulos palavasta koneesta.

5. Pommi Kanadaan matkalla olleessa koneessa

Irlantilaiset merimiehet kantavat Air Indian lennolla 182 olleiden ihmisten ruumiita

Irlantilaiset merimiehet kantavat Air Indian lennolla 182 olleiden ihmisten ruumiita.

© Irish Defence Forces
  • Vuosi: 1985
  • Kuolleet: 329
  • Selvinneet: 0

Kanadalaisterroristit asensivat 23. kesäkuuta 1985 pommin Air Indian lennolla 182 olleeseen Boeing 747-237B -koneeseen, jonka piti lentää Kanadasta Intiaan.

Ennen lennon lähtöä kanadalaisviranomaiset olivat saaneet viestin siitä, että koneessa saattaa olla pommi. Pommiuhan taustalla oli sikhien ja hindujen välinen konflikti.

Kone nousi kuitenkin ilmaan ja lähellä Irlannin rannikkoa siinä ollut pommi räjähti. 329 ihmistä kuoli.

Koneet osat putosivat Atlantin valtamereen.

4. Matkatavaraluukku aukesi ja aiheutti lentoturman Pariisin yllä

  • Vuosi: 1974
  • Kuolleet: 346
  • Selvinneet: 0

Matkatavararuuman luukku johti 3. maaliskuuta 1974 pahaan lentoturmaan.

Pariissa tehdyn välilaskun aikana Turkish Airlinesin lennon 981 lastiruuman luukku ei mennyt kunnolla kiinni. Seuraukset olivat katastrofaaliset.

Pian nousun jälkeen luukku aukesi, ja paine ruumasta katosi. Lastiruuman ja matkustamon välinen laipio murtui, koska matkustamo oli edelleen paineistettu. Samalla peräsimien hydrauliikkaputket tuhoutuivat.

Kone syöksyi maahan lähellä Pariisia Ermenonvillen metsään.

3. New Delhissä koneet törmäsivät ilmassa

Saudi Arabian Airlinesin Boeing 747

Saudikoneen turma johtui siitä, että kazakstanilaislentäjien englannin kielen taito oli puutteellinen. Lentäjät olivat laskeutuneet matalammalle kuin lennonjohdosta oli ohjeistettu.

© Andy kennaugh
  • Vuosi: 1996
  • Kuolleet: 349
  • Selvinneet: 0

Saudi Arabian Airlinesin Boeing 747 oli juuri noussut Intiassa New Delhin kentältä, kun siihen osui laskeutumassa ollut Kazakhstan Airlinesin Iljušin Il-76.

Törmäys sattui 4 300 metrin korkeudessa Charkhi Dadrin kylän yllä. Iljušinin peräsin osui saudijumbon vasempaan siipeen. Molemmat koneet syöksyivät maahan.

Kaikki Saudi Arabian Airlinesin jumbossa olleet 312 ihmistä saivat surmansa. Myös kaikki Iljušinissa olleet 37 ihmistä kuolivat onnettomuudessa.

Turma johtui siitä, että kazakstanilaislentäjien englannin kielen taito oli puutteellinen. Lentäjät olivat laskeutuneet matalammalle kuin lennonjohdosta oli ohjeistettu.

2. Japanilaiskoneen katastrofi johtui väärin suoritetusta korjauksesta

Japanilainen JAL 123-lennon onnettomuuspaikka

Japan Airlinesin Boeing 747 törmäsi metsäiseen vuorenrinteeseen Tokion luoteispuolella lennettyään 32 minuuttia ilman peräsintä.

© Polfoto/PANA/Ritzau Scanpix
  • Vuosi: 1985
  • Kuolleet: 520
  • Selvinneet: 4

Lyhyellä kotimaanlennolla Japan Airlinesin Boeing 747:n paineseinä repeytyi hieman sen jälkeen, kun lento JAL123 oli noussut Tokion lentokentältä.

Painerungon sisällä oleva paine purkautui räjähdysmäisesti, ja ilmaa pakeni seinässä olleesta reiästä vauhdilla koneen pyrstöön.

Äkillinen paineennousu repäisi peräsimen irti. Samalla koneen perälle kootut hydraulijärjestelmät katkesivat ja niiden hydraulinesteet valuivat ulos.

Kaikki hallintalaitteet olivat poissa pelistä, mutta kone lensi vielä 32 minuuttia, ennen kuin se törmäsi vuorenrinteeseen.

Neljä naismatkustajaa selvisi hengissä tuhoisasta turmasta. He istuivat koneen vasemmalla puolella koneen peräosassa.

Onnettomuus johtui seitsemän vuotta aiemmin sattuneesta epäonnisesta laskeutumisesta ja sen jälkeen väärin suoritetusta korjauksesta.

Onnettomuudessa kuoli 520 ihmistä ja se on historian tuhoisin yhden lentokoneen onnettomuus.

1. Historian pahin lentoturma sattui Teneriffalla

Lentokoneen osat Teneriffan turman jälkeen 1997

Lentokoneen osia Los Rodeosin lentokentän kiitoradalla historian pahimman lento-onnettomuuden jälkeen 27. maaliskuuta 1977.

© Tony Comiti/Sygma/Getty images
  • Vuosi: 1977
  • Kuolleet: 583
  • Selvinneet: 61

Historian pahin lentoturma sattui Teneriffan lomasaaren lentokentällä. Tuolloin kaksi Boeing 747 -konetta törmäsi toisiinsa kiitoradalla, joka oli verhoutunut sankkaan sumuun.

Toisessa koneessa, hollantilaisen KLM:n jumbossa, oli 248 ihmistä, Pan-Amin jumbossa ihmisiä oli 396.

KLM:n koneen kapteeni ei odottanut lennonjohdon lupaa, vaan lähti kiitoradalle luullen, että se oli vapaa.

Hän havaitsi liian myöhään, että vastassa oli toinen kone.

Törmäyksessä Pan-Amin kone syttyi palamaan, ja vain 61 koneessa olleista selvisi hengissä. Kaikki 248 KLM:n koneessa ollutta ihmistä saivat surmansa.