Laskuvarjoista ei ole hyötyä matkustajakoneissa

Miksi matkustajakoneiden turvavarusteissa on pelastusliivi mutta ei laskuvarjoa?

Pelastusliivin käytön esittely lentokoneessa
© Shutterstock

Säännöllisessä reittiliikenteessä käytettävien konetyyppien matkustajamäärä ja matkalentonopeus on niin suuri (yleensä 700–850 km/h), että laskuvarjojen käytöstä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Yksistään ilmanvastus vaikeuttaisi varjolla hyppäämistä, sillä se paiskaisi oviaukosta hyppäävät matkustajat päin koneen ovenpieliä, kylkeä tai perää. Vaikka laskuvarjolla voisi hypätä turvallisemmin taka- kuin sivuovesta, esimerkiksi MD 80 -sarjan lentokoneiden tyhjentäminen 140–160 matkustajasta kestäisi aivan liian kauan. Kaiken lisäksi laskuvarjolla hyppääminen vaatii harjoittelua ja vähintään normaalia fyysistä suorituskykyä, jotta sen varassa pystyy leijailemaan riskittömästi maahan. Useimmissa onnettomuustilanteissa hätälasku on paras tapa varmistaa matkustajien turvallisuus. Pudottamalla maltillisesti korkeutta ja lentonopeutta sekä valitsemalla oikein alastulopaikan lentäjä voi tuoda koneen maahan jokseenkin ehjänä. Jos kone laskeutuu veteen, pelastusliivit ja -lautat estävät matkustajia hukkumasta.